CD: Tom Pintens - s/t

Het grapje is ongetwijfeld al een ziljoen keer gemaakt: een Belg die Pintens heet. Lol, dijenkletser, natte broek. Belangrijker is dat Tom Pintens onderdeel uitmaakte van verschillende befaamde Belgische bands, zoals 'Flowers For Breakfast', 'Moondog Jr.' en 'Zita Swoon'.

Het ongetitelde album van Tom Pintens is Nederlandstalig. Aan het album werkten, naar goede Belgische traditie, een keur aan artiesten van andere bands mee: muzikanten uit 'Zita Swoon', 'Arno', 'Laïs', 'Dead Man Ray' en 'DAAN', om maar wat te noemen. Belgische bodem is vruchtbaar en de muzikale gemeenschap is niet te flauw om een enthousiaste helpende hand toe te steken. Het aantal projectjes is dan ook ontelbaar. De teksten op dit album (op dit album aangeduid als "woorden") zijn dan weer voornamelijk van Pintens' vriendin, Ellen Schoenaerts.

In het album klinkt soms een vage kermissfeer door. Zowel in 'Al Die Tijd' als 'Nieuwe Tarzan' draait in mijn verbeelding een draaimolen of reuzeraad in het ritme van het lied. Tom Pintens is de orgelman ("het reuzenrad draait in me rond"), en staat met z'n versleten pak in het midden. 'Zij Houdt Van Vechten' heeft wat weg van de teksten en muziek van Spinvis, ware het niet dat het zachte en warme Vlaams heel anders klinkt dan het harde Nederlands van Erik de Jong. Misschien komt het door het harpachtig arrangement.

"Al die tijd schrijf ik in krijt
ik spoel het bord
ik ben ik word
een treuzelaar dat klopt"
(uit: 'Al Die Tijd')

De kracht van deze cd zit 'm in het detail. Een paar woordjes in prachtige kadans met de muziek, een ogenschijnlijk rare gedachte uitgesproken, een subtiel achtergrondkoortje, een enkel piano-accoord. De thema's zijn lichtjes vaag en vooral dromerig, observaties van alledag. De muziek staan deze observaties ten doel, niet omgekeerd. De teksten staan voorop, alhoewel vooral 'K' een heel aantrekkelijke groove heeft.

"Je ziet het avondlicht
dat altijd anders is
je ziet de orchidee
die in de weide wiegt
je ging de wereld rond
je liet je sporen na
je had geen liefdes meer
maar liet veel vrouwen in de waan."
(uit: 'Meisje Van Vroeger')

De sfeer is intiem, en de stem van Pintens past daar goed bij. Het concept van het album brengt met zich mee dat de kracht van het album vooral staat of valt met de teksten. Daarin kent het album wisselend succes. Vooral de meer dichtende nummers spreken tot de verbeelding. De verhalende nummers kleven minder, en beide soorten staan min of meer gelijkelijk op het album, zusterlijk zij aan zij. Het succes is bovendien niet in de laatste plaats afhankelijk van de verbeelding van de luisteraar, en de bereidheid van hem te zoeken naar de beelden achter de teksten. Voor de liefhebber van literair geïnspireerde muziek een aardige plaat, een willekeurige andere luisteraar zal deze waarschijnlijk links (of rechts) laten liggen.

Tom Pintens speelt 4 oktober in Paradiso, Amsterdam, vanzelfsprekend in de knusse kleine zaal.

Label V2 Music Datum: 24 april 2007