Boek: Dean Koontz - De Broeder

In 2003 introduceerde Dean Koontz een nieuw personage: Odd Thomas, een simpele snelbuffetkok uit Pico Mundo. Toevallig bezit Odd, naast zijn vreemde naam, de gave om met de doden te communiceren en ziet hij wezens uit andere werelden. Met zijn goede geweten kan hij de onheilspellende boodschap die van deze wezens uitgaat niet negeren en probeert hij kwaad te voorkomen. De lezers sloten Odd meteen in hun armen en daarmee werden de boeken met hem in de hoofdrol al gauw een succes. Deel drie is nu vertaald naar het Nederlands: De Broeder.

Broeders en nonnen
Na de gebeurtenissen uit de vorige boeken (De Gave en De Vriendschap) besluit Odd Thomas zich terug te trekken binnen de muren van het afgelegen bergklooster St. Bartholomew's Abbey. Slechts een paar personen vertelt hij daar van zijn gave, waar hij verder rust probeert te vinden. Helaas wordt deze rust al gauw verstoord wanneer hij op een winterse avond een zogenaamde 'Bodach' ziet verschijnen; entiteiten die op locaties afkomen waar binnen afzienbare tijd doden zullen vallen. Er verschijnen in de loop van de nacht steeds meer Bodachs, die zich lijken te verzamelen rond de bedden van de gehandicapte kinderen die zich in het klooster bevinden. Wanneer broeder Timothy op een nacht verdwijnt en Odd een aanvaring heeft met een wezen dat hij niet thuis kan brengen stelt hij de Moeder Overste op de hoogte van zijn bevindingen. Omdat het klooster ingesneeuwd is en ze de kinderen zodoende niet kunnen vervoeren, probeert hij samen met de broeders en nonnen een blijkbaar dreigende ramp te voorkomen, zonder te weten waar deze zal plaatsvinden en vooral wat het in zal gaan houden.

Elvis
Vanwege de enorme schare fans van de sympathieke Odd Thomas, schreef Dean Koontz het derde deel in deze reeks over deze onfortuinlijke snelbuffetkok. En met succes, want dit derde deel werd goed, zo niet nog beter dan het eerste deel, ontvangen door de lezers, waar deel twee iets minder goede kritieken kreeg. Opvallend is dat Koontz in zijn laatste boeken meer gebruik maakt van humor, wat tegelijkertijd Odd Thomas ook zo sympathiek maakt. Ook hij is bang en onzeker, maar vangt dit op door er op een licht sarcastische en humoristische manier over te denken. Wel moet Koontz oppassen dat hij niet te grappig wordt; de geest van Elvis Presley die Odd Thomas volgt en hem steeds aan het lachen probeert te maken is leuk bedacht, maar het boek heeft dit niet nodig.

Non-stop actie
Koontz is altijd erg goed in het omschrijven van omgevingen en personen, waardoor zijn verhalen soms langzaam op gang komen. De Broeder is echter met een lekkere vaart geschreven, terwijl je je al meteen een voorstelling kan maken van het klooster en de omgeving, gehuld in een dik pak sneeuw. Meteen in het begin is er al actie en dit gaat eigenlijk het hele boek door. Verrassend zijn de conversaties met de wijze, grappige en haast hippe broeders en nonnen, waarmee Koontz een aantal zaken aan de orde stelt. Enig punt van kritiek is de lengte van het boek. Deze had langer gemogen, zodat sommige personages wellicht wat meer aan bod waren gekomen. Koontz-en thriller liefhebbers mogen dit boek echter beslist niet missen, omdat het het simpelweg heerlijk spannend is.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh ISBN: 9789024560400 Pagina's: 333