DVD: Eden

Vrijwel iedereen kent (in een ideale wereld) de film Chocolat, met Juliette Binoche als chocolatier en een verrukkelijke Johnny Depp als rivierzigeuner. Dit is één van de bekendste films met het thema: liefde gaat door de maag. De Duitse Michael Hofmann schreef en regisseerde drie films, Der Strand von Trouville, Sophiiiie! en Eden. Eden is de Duitstalige Chocolat

Verleidelijke smaken
De dikke en ietwat vreemde chef-kok Gregor doet niet veel anders dan koken, maar dan wel op topniveau. Hij heeft een restaurantje van slechts drie tafels, waarvoor men op maandenlange wachtlijsten moet staan. Eden, een getrouwde vrouw en moeder van een jong geestelijk gehandicapt dochtertje, komt in aanraking met de verleidelijke smaken van Gregors kunstwerken. Steeds vaker zoeken deze twee mensen elkaar op. Eden verandert van een verveelde huisvrouw in een spannende partner voor haar man. Deze transformatie is zo opvallend dat haar man besluit polshoogte te nemen. Hij gaat eten in Gregors restaurant en is, net als zijn vrouw, enorm onder de indruk van het eten dat hij voorgeschoteld krijgt. Edens huwelijk is dankzij Gregor weer springlevend en uiteraard is dat voor Gregor vervelend. Zijn kooktalent laat hem in de steek en hij wordt een beetje gemeen tegen Eden. Maar Edens man is ook jaloers op haar aandacht voor Gregor. Deze driehoeksverhouding escaleert.

Breekbaar
Eden is geen film met indrukwekkende beelden, spetterende actie of een ingewikkelde plot. Het is een simpele film over simpele emoties. Met breekbaar acteerwerk zetten Josef Ostendorf (Gregor) en Charlotte Roche (Eden, voormalig VJ voor de Duitse tv) twee hunkerende gestalten neer, die een bijzondere relatie krijgen. De sociaal onhandige Gregor is een mooie tegenhanger van de warme, liefdevolle, maar naïeve Eden. Een mooi liefdesverhaal dat niet verveelt. Het verrassende einde is hilarisch, triest en passend.

Label: Homescreen Releasedatum: 8 mei 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.