CD: The View - Hats Off To The Buskers

De afgelegen Schotse stad Dundee heeft niet de status als muziekstad bij uitstek. Het is geen Sheffield, Liverpool of Manchester qua reputatie. Het soulfunk gezelschap Average White Band en The Associates kwamen er vandaan. Maar ook leden van Snow Patrol studeerden aan de universiteit van Dundee en Brian Molko van Placebo groeide op in deze stad. Maar nu is er een bandje dat de stad misschien wel meer op de muzikale kaart gaat zetten: The View. The View is een viertal broekies met een gemiddelde leeftijd van 18 jaar. Maar broekies of niet, ze presteren het wel om een aanstekelijk indie punkrock album in de platenzaken te krijgen dat luistert naar de naam Hats Off To The Buskers.

The View is herrezen uit de as van een scholieren coverbandje en bestaat uit Kyle Falconer (zang en gitaar), Kieren Webster (basgitaar), Peter Reilly (gitaar) en Steven Morrison op de drums. De jongens besloten om hun liefde voor muziek voort te zetten na school en doken voor repetities een achterkamer in van de kroeg The Bayview, waar ook hun bandnaam van afstamt. Al snel kreeg de band een lokale aanhang en werd opgemerkt door James Endeacott en hij haalde ze binnen bij het kleine 1965 Records. Begin 2007 bracht The View hun debuutalbum uit en deze plaat werd meteen nummer 1 in Engeland. Daarnaast verkocht hun hele Britse tour in 1 uur uit. Weer een nieuwe hype aan de andere kant van de Noordzee dus.

Maar hype of niet, muzikaal gezien klopt de cd behoorlijk. The Libertines vormen het belangrijkste referentiepunt voor deze nieuwe groep. Afwisseling en vrolijkheid zijn de hoofdingrediënten van de plaat. Superstar Tradesman en The Don zijn de beste voorbeelden van het ramshackle pop geluid op de plaat, Same Jeans wordt de voetjes-van-de-vloer hit en zorgt samen met Skag Trendy voor het vleugje ska. Wasted Little DJ's, Comin Down en Street Lights vormen daarnaast nog eens de basis voor melodieuze rock. Voor elk wat wils dus, maar ondanks de variëteit op dit debuut is het toch een coherent geheel. De belangrijkste factor hiervoor is waarschijnlijk de stem van Falconer met zijn dikke Schotse accent en het vermogen om binnen één seconde van introvert naar emo te accelereren.

Goed, weer een nieuwe rage uit Engeland dus, maar wel één met een scherp randje en verfrissende inslag, een opvallende muzikale eenheid tussen de tsunami van Britse postfunkbandjes heden ten dage.

Label: Red Ink/Rough Trade Releasedatum: 9 maart 2007