DVD: Rest Stop -unrated-

Raw Feed. Dat is de naam van het nieuwe label van Warner Bros als het gaat om horror, sci-fi en thrillers op dvd. De eerste film die onder het label wordt ondergebracht is de vrij onbekende titel Rest Stop, met als toevoeging -unrated-. Meestal is de eerste film van een nieuw label een knaller, maar of dat bij deze direct-to-dvd ook zo is? Warner Bros geeft er in ieder geval een positieve draai aan: Raw Feed is een serie films die exclusief worden gemaakt voor op dvd. Poeh poeh.

Wat is zo'n beetje de meest standaard opening van een horrorfilm met een stel tieners in de hoofdrol? In Rest Stop begint het allemaal met een clichématige opbouw. Twee tieners, Jesse en Nicole, besluiten samen weg te lopen van huis en gaan er met de cabrio van Jesse vandoor. Van een klein stadje ten noorden van Tucson, Texas, willen ze naar Hollywood rijden om daar bekende filmsterren te worden. Het is een lange reis langs verlaten vlaktes en ze besluiten een stukje van 'The Old Highway' te nemen. Een wijs besluit, want daar kom je bijna niemand tegen en bevinden zich tientallen verlaten toilethuisjes om afgeslacht te worden door een maniak. Als Nicole op een gegeven moment moet plassen en besluit zo'n vulgair toilethuisje (in Amerika ook wel Rest Stop genoemd, vandaar de titel) te bezoeken verdwijnt Jesse. Radeloos en geheel verlaten probeert Nicole contact te zoeken met de buitenwereld. Ze zit echter zonder vervoer en de telefoon in de cel doet het niet. Ze denkt dat ze gewoon af moet wachten tot de volgende reizigers een plasje komen doen, maar al snel beseft ze dat er meer aan de hand is. Jesse is hem niet zomaar gepeerd, nee, hij is vermoord door een mysterieuze man in een oude pick-up truck. En laat nou juist die man de volgende zijn die het snelwegtoiletje komt bezoeken...

Nergens is Rest Stop echt origineel. Alhoewel de film wel enkele verrassende momenten en mindfucks kent, zijn alle losse onderdeeltjes stuk voor stuk al eens voorbij gekomen in het brede horrorgenre. Tieners op een verlaten snelweg, maniak met allerhande gereedschap (en dat is niet om een tuinhuisje te knutselen), agent die even niet oplet, en vooral heel veel "doe dat nou niet!" momenten. Hoofdrolspeelster Jaimie Alexander doet het op zich niet zo heel erg slecht in haar rol als opgejaagd wild, maar nergens weet ze echt haar wanhoop te etaleren. Ongetwijfeld zou ook de rest van de cast hier prima afgekraakt kunnen worden, maar eigenlijk bevat de film geen andere karakters die langer dan vijf minuten meespelen. Het script rammelt ook nog eens behoorlijk. Zoals gezegd kent de film een aantal verrassingen, maar een sluitend geheel wil het niet worden. Niet alleen is er geen enkele verklaring voor het gedrag van de man in de oude pick-up, maar er zijn meer zaken die meer vragen opwekken dan dat er beantwoord worden. Lijdt Nicole aan hallucinaties of probeert regisseur John Shiban, scenarioschrijver en uitvoerend producent van The X-Files en Supernatural, een diepere spookachtige laag in de film aan te brengen? Waarom vlucht ze eigenlijk niet als de boze boeman even een uurtje of wat verdwenen is? Waarom gaat hij eigenlijk steeds even weg met de auto? Allemaal vragen die onbeantwoord blijven. Het laat de kijker in ieder geval achter met een leeg gevoel. Niet alleen omdat de film maar weinig van de beloofde bloederige beelden bevat, maar ook omdat er nergens echt sprake is van een strijd tussen een knappe brunette en de waarschijnlijk misvormde woestijnbewoner.

Is Rest Stop klaar voor de budgetbakken bij de plaatselijke drogisterijketen? Ja en nee. Alhoewel de film op een aantal fronten faalt zijn er toch ook een lichtpuntjes in de duisternis te benoemen. Slechts op enkele plekken lijkt de film in te kakken, maar in het algemeen kent de film een flinke vaart en zijn er telkens nieuwe ontwikkelingen in het flinterdunne verhaal. De doordachtheid waarmee de moordenaar telkens nieuwe slachtoffers maakt is als een van de weinige elementen goed uitgewerkt: 'Psychopatische moordenaar sinds 1971' zou er op zijn visitekaartje kunnen staan. De dvd bevat -voor de liefhebbers- een interview met de hoofdrolspeelster, een korte feature over de 'special effects' en een wat merkwaardige 'home video' die niets toevoegt aan de film.

Verwacht echt helemaal niets van Rest Stop en je zult misschien een aardige anderhalf uur hebben; dan zal de film je namelijk best wel eens positief kunnen verrassen. De losse scènes zijn op zichzelf namelijk best de moeite waard, maar als samenhangend geheel stel de film teleur. Rest Stop komt daarmee jammer genoeg niet in het rijtje met goede horrors van de afgelopen jaren, maar misschien bieden de volgende 'Raw Feed' releases wat meer kwaliteit. Met een betere cast, iets meer gore en een wat minder rammelend verhaal zou deze film de moeite waard zijn, maar nu komt de film niet verder dan de kwalificatie griezelige popcornfilm.

Label: Warner Bros Releasedatum: 21 maart 2007
Kijkwijzer: Waardering: