CD: Faithless - To All New Arrivals

Na hun verzamelalbum van midden 2005 kondigde Faithless aan dat een nieuw album wel even op zich zou laten wachten. Twee kinderen waren er op komst en met hun geboortes verscheen er ook een nieuw album: To all new arrivals. Met de bandmembers duidelijk geïnspireerd door de geboorte van hun kinderen gaan de teksten op dit album over wat ouders voor hun kinderen hopen en de (waardeloze) wereld van vandaag de dag. To all new arrivals is een plaat met een boodschap en een donker randje, zoals we dat van Faithless gewend zijn.

In 2006 bestormde Maxi Jazz samen met Tiësto de hitlijsten. In de strijd tegen aids namen zij Dance4life op, een nummer waarvan de opbrengsten werden gebruikt voor aids-bestrijding. Volop in de spotlights stonden de twee heren en nu doet Maxi Jazz het weer, maar dan met Faithless. De eerste single van deze plaat veroorzaakte namelijk nogal wat controversie, Bombs is een confronterend nummer over de verschillen in deze wereld. Wij leven in vrede, maar elders woeden er oorlogen en dit schrijnende contrast zie je dan ook terug in de clip van dit nummer. Het gevolg was dat de clip in vele landen door MTV werd geweerd, iets wat voor velen des te meer reden was om hem te willen zien. Zo werd hij toch nog gezien en wel met kritische ogen. Bewustwording is duidelijk een onderliggende gedachte bij dit werk van Faithless.

So much heaven, so much hell
So much love, so much pain
So much more than I thought this world could ever contain
So much war, so much soul
One mans loss, another mans gold
So much more than I thought this world could ever hold

Bombs is thans het openingsnummer van het album en ook meteen een van de sterkere tracks. Rust overheerst met een ambient geluid en het zijn de teksten die er vooral toe doen. Dit album kent daarmee geen floorfillers, of eigenlijk niet eens echte up-tempo nummers. Het is nogal een verschil met 2004's No Roots die we kennen van I Want More (part 2), Miss U Less, See u More et cetera. Een van de uitzonderingen is Emergency, een funky nummer met veel van dat zweefgevoel. Kortom, best even wennen. Ook producer Rollo’s (Roland Armstrong) zus is weer van de partij. Dido verzorgt de zang voor het nummer Last this day, maar dat is vooral meer van hetzelfde.

Uiteindelijk is de conclusie dat dit niet het beste Faithless album is. De inslag van deze plaat is niet per se verkeerd, maar er ontbreekt gewoon iets. Het is zo rustig, zo doordacht, zo anders. De teksten spreken wel aan, zo ook bij Music Matters. Het is mooi, maar toch minder mooi. Nou heeft ieder misschien al hoge verwachtingen bij de naam Faithless, dus een ramp is dit album zeker niet en misschien is het ook wel een kwestie van smaak en gewenning. Hoe dan ook is deze plaat net wat te tam. Benieuwd of ze in real life wel knallen? Ze treden op 18 april op in de Ahoy te Rotterdam.

Label: Sony BMG Entertainment Releasedatum: 11 december 2006