CD: John Legend - Once Again

Hij was de eerste artiest die tekende bij Kanye Wests Label GOOD (Getting Out Our Dreams). John Legend, de man die destijds nog voornamelijk bekend was van zijn schrijfwerk en backgroundvocals. Met West achter zich trad hij op de voorgrond en zijn debuut werd meteen platinum met drie miljoen verkochte exemplaren. Daarnaast won hij maar liefst drie Grammy's en tegenwoordig wordt hij door sommigen gezien als de nieuwe Stevie Wonder. Wat je ook van hem mag vinden, zijn tweede plaat is hier: Once Again.

"Get Lifted was me then. This is me now."

In Legends eigen woorden zou zijn tweede album volwassener moeten zijn en laten zien dat hij is gegroeid. Als ik Once Again afspeel hoor ik dan ook dertien soulvolle tracks. Voorop staan de sensuele en relaxte sfeer, naast natuurlijk de welbekende, diepe en veelal romantische teksten. Opvallend in vergelijking met Get Lifted zijn vooral de minder overheersende beats. Hiervoor in de plaats hoor je meer pianospel. Toch is deze plaat niet saai te noemen, mocht ik die suggestie nu wekken. Zaken als zang en daarmee de teksten komen in deze opzet goed naar voren, en daar ben ik persoonlijk wel over te spreken. Dat tikkeltje funk toevoegen door bijzonder gebruik van stem of koortjes, het heeft zijn charmes.

Een goed voorbeeld hiervan vind je in Stereo, één van de pittigere nummers van de plaat. Ook Heaven het nummer dat waarschijnlijk de tweede single zal worden, ligt erg goed in het gehoor. Aan de ene kant heeft het wat gemoedelijks, maar toch beweegt het je en zing je al snel mee. Dit geldt voor het hele album overigens. Hoe vaker je het luistert, des te meer aantrekkingskracht het lijkt te hebben. Zo is er iets ongrijpbaars aan Show Me. De manier waarop dit nummer is ingezongen is zo dat het aandoet als ware het een persoonlijke boodschap die je door je geliefde in het oor wordt gefluisterd. Is het een spiritueel nummer of een lovesong? Het is in ieder geval mooi gedaan.

Heerlijk wegdromen bij het nieuwe album van John Legend kortom. Zet hem op als achtergrondmuziek, of ga er voor zitten en luister eens goed naar de teksten. Once Again is de moeite zeker waard. Het is persoonlijk, stijlvol, intelligent, spiritueel, gewoon goed. Legend mag zijn echte naam dan wel niet zijn, doch is hij goed gekozen want van mij mogen we zeker meer van deze man horen. Voor ieder die wél kaartjes voor het concert in december hebben kunnen bemachtigen wordt het dan ook puur genieten, I'm sure. Kaartjes over? Give me a call.

Label: Sony BMG Music Entertainment/GOOD Releasedatum: 2 november 2006 Waardering: