CD: Justin Timberlake - FutureSex/LoveSounds

FutureSex/LoveSounds, zo luidt de titel van het lang verwachte, tweede album van Justin Timberlake. Hiermee wordt een compleet nieuwe weg ingeslagen en ieder die de eerste single SexyBack heeft gehoord, zal dit vast niet zijn ontgaan. Zijn boyband geschiedenis en het Britney geklaag ver achter zich latend neemt Mr. Timberlake ons namelijk mee op een bijna robotachtige retro-futuristische funk toer. Klinkt ingewikkeld, maar samengevat betekent het: Prince de inspiratie, Timbaland de producer, sex het hoofdonderwerp. Het is even wennen, maar zoals Justin zingt: (See these shackles) I'm enslaved...

Parental advisory, explicit content. Dat prijkt er op een stickertje in de hoek, links onder, van de cd in mijn handen. Ik kan het niet helpen even laconiek te denken, góh, dat is nieuw... En steek het schijfje in mijn cd-speler. Ex Mouseketeer, popprins, frontboy van N*sync Justin Timberlake schalt door mijn boxen. Hij zingt: I'll let you whip me if I misbehave. Duidelijke taal. Een week geleden zag ik de Chippendales op tv, zij dansten op zo'n nieuw nummer van Justin, My Love. Als de Chippendales er op dansen, dán moet zijn muziek wel sexy zijn.

De Chippendales terzijde...
Sexy, zo is deze plaat bedoeld. De titel lijkt wat verwarrend, want het is geen dubbelalbum of iets dergelijks, doch laat het niets aan de verbeelding over. Dit is een cd vol futuristische nummers over liefde en sex. Jammerlijk zijn de nummers tekstueel niet echt bijzonder. Provocerend soms, vernieuwend amper. Het meezing gehalte is overigens wel hoog, dus dansen en mee blèren gaat prima. Wél bijzonder zijn de beats en de zogenoemde pre- en interludes. Voorbeeld hiervan is de I think she knows interlude van LoveStoned, dit geeft net dat beetje extra aan een nummer en zorgt tevens voor mooie overgangen. Een goed geheel is de plaat dus zeker, maar waarschijnlijk is dit allemaal meer Timbaland's verdienste.

Toch valt er één nummer uit de toon, dit is Chop me up. Hierbij wordt het allemaal namelijk wel erg hiphopperig en daarmee ietwat ongeloofwaardig. Ook is het spijtig dat er door alle vervormingen weinig van Justin's stem kan overblijven af en toe. Dit laatste wordt gelukkig goed gemaakt in ondere andere Until the End of Time, wat eens een heerlijke, simpele ballad is. Sowieso staan er later op de cd nog een aantal gevoeligere nummers waarin er wel "normaal" gezongen wordt. Een balans moet er zijn, en daar is bij deze plaat duidelijk over nagedacht. Over alles is nagedacht.

Al met al moet ik bekennen dat dit een erg lekkere plaat is. De nieuwe sound is even wennen, maar vrij spoedig weet je niet beter en wil je niet anders. Timberlake/Timbaland lijkt een gouden combinatie. Alle elementen die je verwacht van een Justin Timberlake plaat zijn aanwezig, want de nummers zijn hitgevoelig, dansbaar en goed mee te zingen. Daar valt weinig op aan te merken kortom. Enne toegegeven, Justin Timberlake heeft lef en ambities, respect voor het feit dat hij het elke keer weer waar maakt.

Label: Sony BMG Music Entertainment Releasedatum: 26 september 2006 Waardering: