CD: Beyoncé - B'Day

Als kroontje op haar 25e verjaardag brengt Beyoncé alweer haar tweede soloplaat uit, welke heel toepasselijk B'day is genoemd. Het feest van deze productie kon onder andere tot stand komen door de medewerking van namen als the Neptunes, Swizz Beats, Rodney 'Darkchild' Jerkins en vriendlief Jay-Z. Een plaat vol funky beats is het logische gevolg en dat mag gevierd worden. Hier dan weliswaar een paar maandjes later als in de VS, maar dit levert ons wel zo'n tien minuten extra luisterplezier op. De Europese uitgave van B'day telt namelijk drie nummers meer dan de originele Amerikaanse release, waaronder het welbekende Check On It. Toch aardig.

Naast Check On It hebben wij als bonus ook nog de zogenaamde 'hidden tracks'. Na het 'laatste' nummer volgt er een gesproken toelichting van Beyoncé en dan komt de titelsong van de film Dreamgirls; de indrukwekkende ballad Listen. Hierna volgt een extended mix van Get Me Bodied. Vervelend is wel dat je niet direct naar deze nummers toe kunt zappen doordat ze zo achter het laatste nummer aan zijn geplakt. Nodig voor het verrassingseffect en normaliter niet zo'n probleem, maar gezien het enorme verschil in stijl van beide nummers zou het fijn zijn geweest de optie te hebben.

De rest van de plaat is gelukkig wel een mooi geheel, én zapbaar voor wie dat wil. In tegenstelling tot Dangerously in Love bevat B'Day, zeker in verhouding, veel meer up-tempo nummers. Opvallend hierin zijn vooral de geweldige beats en het vleugje retro, wat overigens een hype lijkt te worden. Een goed voorbeeld hiervan is Suga Mama, een nummer dat meteen blijft hangen. Eigenlijk zijn alle tracks stuk voor stuk catchy, zo ook Freakum Dress. Het zou me niet verbazen als het woord Freakum net als Bootylicious spoedig in ieders Engelse woordenschat zou worden opgenomen.

De onmisbare ballads zoals we die van Beyoncé gewend zijn staan op B'day wat meer achteraan. In deze nummers valt goed op hoe mooi Beyoncé's stem eigenlijk is en hoe veelzijdig ze hem gebruikt over de hele plaat. zo bestaat een koortje hier en daar enkel uit Beyonce's stem. Sommigen zullen bepaalde nummers/stukjes wat schreeuwerig vinden en je moet er inderdaad van houden, maar het past erbij. Het enige wat mij stoort op deze plaat is de sirene uit Ring The Alarm, zo één die velen ook wel zullen kennen uit Fergie's London Bridge. Beyoncé's versie is alleen veel feller en met goede cd kwaliteit plus de muziek wat te hard is dat minder fijn...

Mijn conclusie is dat er eigenlijk weinig écht mis is met deze plaat. Bij sommige nummers kun je wel heel goed horen wie de producer is, maar het blijven allemaal lekkere tracks en achter elke grote artiest staan topproducers. Het geheel is funky, en hoewel velen die weg nu lijken in te slaan is het toch weer eens wat anders van Miss Knowles. De beats en de veelzijdigheid in de vocalen zijn zeker de moeite waard, dus fans hoeven niet teleurgesteld zijn. Als je nagaat dat deze plaat is opgenomen en geproduceerd in minder dan 3 weken, dan heeft Beyoncé haar talent volgens mij wel weer bevestigd.

Label: Sony BMG Music Entertainment Releasedatum: 20 september 2006