DVD: Lady en de Vagebond S.E.

Wie kent het verhaal van Lady en de Vagebond niet? Vooral de scène waarin Vagebond de laatste gehaktbal met zijn snuit naar Lady toedrukt is bij iedereen zo'n beetje in het geheugen gegrift. Een film over een schijnbaar onmogelijke romance tussen de dure rashond Lady en zwerver Vagebond. Als pup belandt Lady in een net huishouden waar zij het middelpunt van de aandacht is. Als een soort kindje wordt ze opgevoed en is ze niet anders gewend dan als een echte lady behandeld te worden. Tot de dag dat de vrouw des huizes zwanger wordt. Opeens krijgt de verwachte baby meer aandacht en Lady is bang dat ze haar plaats in het gezin kwijtraakt. Als zwerver Vagebond op een dag Lady ontmoet vertelt hij haar dat de hond altijd te lijden heeft van de komst van een baby. Vagebond verleidt Lady tot het avontuur en ze besluit met Vagebond op pad te gaan. Maar loopt dat wel goed af?

Packshot

Zoals we van Disney gewend zijn wordt elke special edition DVD van een beroemde klassieker vergezeld van een flinke hoeveelheid extra features. De meeste zijn gericht op de kleinere kijkers, maar ook voor volwassenen is er genoeg plezier te beleven aan de tweede disc van Lady en de Vagebond. Voor de volwassenen vinden we een tweetal fragmenten dat uiteindelijk de film niet gehaald heeft; vooral leuk om te zien is hoe de scènes zijn vormgegeven, hoe de keuze tussen verschillende scènes wordt gemaakt en hoeveel tijd het kost om een aantal fragmenten op te bouwen. Vooral de scène waarin de rollen worden omgedraaid (hond is baasje, mens is huisdier) is erg leuk om te zien en het is jammer dat deze scène nooit volledig is uitgewerkt.

Vagebond trakteert op Spaghetti

Zoals altijd bij de Disney Classics is er veel aandacht besteed aan de muzikale invulling van de film. Op de tweede disc wordt bijvoorbeeld gekeken naar het liedje van de Siamese katten Si en Am, die Lady het leven zuur proberen te maken. Er wordt uitgelegd hoe dit muzikale intermezzo tot stand is gekomen en aan de hand van oude beelden zien we componisten en stemacteurs een invulling geven aan de rollen van Si en Am. Tot slot vind je ook een feature waarin je een kijkje achter de schermen van Disney kunt nemen, waarbij je bijvoorbeeld kunt zien hoeveel mooier de kleuren in de film zijn geworden; erg leuk, maar wel een beetje eentonig.

Lady en \'the gang\'

Voor de wat jongere fan van Lady en de Vagebond heeft Disney een aantal leuke filmpjes en een spelletje toegevoegd. Allereerst is er de EncyclopeDisney, een filmpje waarin je van alles te weten kunt komen over verschillende soorten honden en hun geschiedenis. Wat de kleinere kijkers meer aan zal spreken is de 'Adopteer een Disney Puppy', een onderdeel dat alleen te bekijken is op een computer met DVD-speler. Zo kunnen kinderen één van de jonge hoofdrolhonden opvoeden, op zien groeien en met ze spelen. Erg leuk gedaan. Tot slot vind je op de eerste disc nog een soort quiz, waarbij je vragen over honden in Disneyfilms moet beantwoorden. Wel leuk, maar misschien voor kinderen wat moeilijk en voor volwassenen wat te saai.

Si en Am

De Special Edition DVD van Lady en de Vagebond is erg de moeite waard. Niet alleen vanwege de prachtige restauratie van het beeld en het erg leuke en charmerende verhaal, maar ook vanwege de vele extra's die je op deze twee schijfjes aantreft. De prijs is voor sommige ouders wel even slikken (de adviesprijs is 24,99), maar je krijgt er een hoop plezier voor terug. Voor liefhebbers van de klassiekers van Disney een Must See, maar eigenlijk voor iedereen geschikt.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 22 februari 2006 Kijkwijzer: Waardering: