Boek: Fokke en Sukke, het afzien van 2005

De nasleep van de tsunami, Talpa, Hells Angels, D66, Ruud Lubbers, pianoman, poema en nog veel meer dingen die we dit jaar meegemaakt hebben. Reid, Geleijnse & Van Tol brengen hun altijd grappige creaties van het hele jaar weer in boekvorm uit. Het is een vijfde deel in de jaarlijkse release van de beste comics van het jaar. Tenminste, zoals bij de meeste jaaroverzichten is ook deze al uitgebracht voor het jaar compleet afgelopen was.

Zoals gebruikelijk in de serie, staat ook in Het afzien van 2005 bij iedere strip in het kort het nieuwsfeit waar het plaatje op slaat. Een briljante vinding om de op de actualiteit inspringende strips te gebruiken als een mooi jaaroverzicht. De kwaliteit van de strips zijn precies zoals je mag verwachten van de ondertussen door de wol geverfde tekenaars en schrijvers.

De stijl van Fokke en Sukke en het complete gebrek aan respect voor de taboes maakt het mogelijk dat je bij het openslaan van het boekje vrij snel met een glimlach op je gezicht doorbladert. Het is toch niet iedere dag dat de paus met een afstandbediening bestuurd wordt. Je ziet niet vaak een tekening van prins Charles in een tamponpakje. Ook de politiek wordt ongezouten op de hak genomen. D66 is een dankbaar doelwit voor de soorten grappen van de beestjes en de stemming tegen de Europese grondwet geeft natuurlijk ook genoeg mogelijkheden voor een paar goede grappen.

Naast een leuk overzicht van het afgelopen jaar is dit boekje precies wat je ervan kan verwachten. Een mooi item voor in de collectie van de afgelopen jaren. Mocht je in de loop der jaren trouwens een uitgave uit deze serie gemist hebben, misschien is het dan het idee om het "Totale Afzien" of andere boeken van Fokke & Sukke aan te schaffen.

Uitgever: De Haromonie ISBN: 9061697573 Pagina's: 112
Adviesprijs: € 8,60 Waardering: