DVD: The Invisible man

Het idee van de mens met de gave om onzichtbaar te worden, is meerdere keren verfilmd. Ook zijn er nog eens een groot aantal boeken te vinden waarin het allemaal over een onzichtbaar persoon gaat. Het is niet zo heel erg lang geleden dat Hollow Man uitkwam, een film die matig is naar mijn mening. Nou heb ik niet de orginele versie van "The Invisible Man" van H.G. Wells gezien maar deze serie verwijst er met grote regelmaat naar. Voor de serie is een heel ander plot gekozen. Darien Fawkes (Vincent Ventresca) krijgt de keuze om zijn leven lang in de gevangenis door te brengen of mee te doen aan een medisch experiment.

Het experiment is baanbrekend te noemen en heeft slechts een kleine operatie aan de grondslag ervan staan. Niks om je druk over te maken natuurlijk, vooral niet als je eigen broer de operatie zal utivoeren.
Het is echter wel even schrikken als je wakker wordt met een "kwikzilver" klier op je hersenen geplakt, die ervoor zorgt dat je nogal wat hoofdpijn krijgt als je niet iedere week op tijd een shot met "counteragent" krijgt. Die afhankelijkheid in combinatie met de nieuw verworven mogelijkheid om het zogeheten "kwikzilver" uit te zweten op het moment dat het je uitkomt, zorgen al snel dat de CIA om de hoek komt kijken.

De serie is gelukkig niet alleen maar gebaseerd op de actie die je kan verwachten met deze ingrediënten. Er zit een gezonde dosis humor in de verschillende afleveringen verwerkt en er is gelukkig ook ruimte voor de romantiek en gevoelige momenten. Er is een goede wisselwerking tussen de verschillende hoofdrolspelers en er is een Australische die heel goed een Brits accent na kan doen bijgevoegd voor het oog.

De serie kijkt lekker weg en heeft een grote hoeveelheid steken naar de manier waarop de Amerikanen met hun verschillende informatie-instanties omgaan. De FBI, CIA, NSA en zelfs justitie worden volgens de stereotypen goed op de hak genomen. Verwacht in deze serie echter totaal geen realiteit die enigzins te geloven is. (Alsof je dat al doet in een serie waar een mannetje zichzelf met kwik onzichtbaar kan maken.) Kijk door de oppervlakkigheid van sommige dingen heen en je zet binnen no-time nog een aflevering aan.

Vanaf 21 augustus heeft A-film deze serie in de winkels liggen. Ik kan hem alleen maar aanraden.