Boek: RTL Jaaroverzicht 2005

Nu we zo langzamerhand richting het einde van het jaar gaan is het weer tijd voor de traditionele terugblik. Niet alleen op televisie zien we elk jaar een overzicht van de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, ook kranten besteden er flink aandacht aan. Uitgeverij Spectrum presenteert samen met RTL-Nieuws dit jaar het overzicht van 2005, zoals ze dit ook in 2003 en 2004 deden. Een kleurig boekwerk dat sinds kort te koop is in de boekhandel.

Er zijn natuurlijk meedere manieren om terug te blikken op het afgelopen
jaar. Vanuit de traditie gebeurt dit met een chronologische behandeling van de belangrijkste gebeurtenissen, maar de laatste tijd zien we ook vaak dat er per onderwerp wordt teruggeblikt. Ook in het boek Dit was 2005 wordt 2005 ingedeeld per thema en bijna elk thema wordt ingeleidt door een presentator van het RTL-nieuws of RTL Z. De thema's, uiteenlopend van terrorisme (de aanslagen in London) tot rampen (Orkaan Katrina) en van het koningshuis (de geboorte van Alexia) tot aan de muziekwereld (live8!). De tekstjes bij alle gebeurtenissen zijn, zoals we gewend zijn van het RTL-nieuws, kort en objectief, al is het wel zo dat een tikkeltje drama niet geschuwd wordt. Groot nadeel is het ontbreken van chronologisch overzicht, waardoor je toch een beetje het idee hebt dat je naar een willekeurige terugblik zit te kijken.

Meest opvallend is de datum waarop het jaaroverzicht gemaakt is; midden
november is namelijk begonnen met de druk. Natuurlijk wil geen uitgever de mogelijkheid missen om hun boek via de Sint of de Kerstman te verkopen, maar een volledig beeld van 2005 kun je op deze manier onmogelijk krijgen: het plotseling opkomende extreme winterweer van eind november ontbreekt bijvoorbeeld in het overzicht. Ook in de lijst met mensen die in 2005 hun laatste adem uitbliezen moeten we het doen zonder de mensen die in november en december het loodje legden. Als compleet overzicht is het boekwerk derhalve niet bruikbaar. Zeker omdat de ontbrekende maanden uit het overzicht van 2004 niet alsnog zijn opgenomen in het overzicht van dit jaar; een gemiste kans. De lay-out, de kwaliteit en de lage prijs (slechte een tientje) maken het boek Dit was 2005 tot een leuk cadeau, maar ben je echt op zoek naar een volledig overzicht, dan kun je beter nog even verder zoeken.

Uitgever: Spectrum ISBN: 9027423105 Pagina's: 178