CD: Ray Charles - Genius and Friends

Het is nu al meer dan een jaar geleden dat de bekende pianist en zanger Ray Charles overleed, maar qua aandacht van de media zou je denken dat hij nog springlevend is. Na de zeer geslaagde film Ray, met in de hoofdrol Jamie Foxx, is de belangstelling voor Charles’ muziek alleen maar toegenomen. Zijn laatste album Genius loves Company uit zijn stervensjaar bevatte allemaal duetten die kort voor zijn dood waren opgenomen; het bleek een groot succes te zijn: het album was het best verkochte album uit zijn rijke muziekgeschiedenis. Reden temeer om de wat oudere duetten te verzamelen op Genius & Friends.

Het album bevat veertien tracks, waarbij allereerst opvalt dat er bijna van elk genre wel een grote naam terug is te vinden. De grote (en jonge) namen van de hedendaagse muziekwereld zijn niet echt terug te vinden, maar dat is natuurlijk logisch aangezien de tracks al bijna tien jaar oud zijn. Door de combinatie van verschillende muziekstijlen (Een beetje country, vanzelfsprekend een tikkeltje meer R&B en soul, gecombineerd met bijna popachtige muziek) is het album zeer aangenaam om naar te luisteren; je kunt simpelweg niet verveeld raken door een eentonigheid, daarvoor bevat het album een welhaast kakofonische mix van muziekstijlen. Dit album heeft meer R&B en jazzy invloeden dan Genius loves Company; zo bevat dit album duetten met onder meer Laura Pausini (Surrender to Love), George Michael (Blame it on the sun) en Gladys Knight (You were There).

Genius & Friends is een zeer aangenaam album om naar te luisteren. Niet alleen vanwege de leuke mix van artiesten en muziekstijlen, maar ook overall is het een goed in het gehoor liggend album. Artiesten als Angie Stone, Mary J. Blige en Alicia Keys bleken een goede combinatie te vormen met Ray Charles en zorgen voor prachtige nummers. Jammer voor het grote genie zelf is dit album pas een jaar na zijn dood uitgekomen, maar dat mag voor de luisteraar de pret niet drukken.

Label: Rhino/Atlantic Releasedatum: 23 september 2005