DVD: Simon

Je kunt nauwelijks om de film Simon heen. Op televisie, in tijdschriften en op de radio was er veel aandacht voor deze succesvolle Nederlandse film. Als je de film echter niet gezien hebt is het maar moeilijk voor te stellen om wat voor film het gaat en wat voor effect deze heeft op de kijker. Ook is het moeilijk om vast te stellen tot wat voor genre Simon behoort. Zowel humor als drama voeren de boventoon in een film die je behoorlijk bij de keel grijpt. Eddy Terstall, bekend van 'HUFTERS en Hofdames' en 'Rent a Friend' schreef het scenario én regisseerde de film en wist een bont gezelschap aan acteurs te verzamelen die perfect hun rol vertolken.

Simon vertelt het verhaal van een vrije jongen, Simon, die rijk is geworden met de wiethandel in de jaren tachtig. Hij doet precies wat hij wil en heeft een vriendengroep om zich heen die zich niet veel aantrekt van haar omgeving en min-of-meer een losbandig leven leidt. Op een dag ontmoet Simon (gespeeld door Cees Geel) de jonge homo Camiel (Marcel Hensema) en raakt met hem bevriend. Camiel, een student tandheelkunde uit het Gooi, wordt aangetrokken door de levensstijl van Simon en zijn vrienden en brengt veel tijd met hen door. Als Camiel met Simon en zijn vrienden op vakantie gaat naar Thailand, waar Simons kinderen bij hun moeder wonen, raakt hij op een avond verwikkeld in een vrijpartij met de vriendin van Simon, Sharon (gespeeld door Rifka Lodeizen). Uit schaamte voor zijn bedrog en zijn eenmalige seksuele uitstap naar het andere geslacht, vertrekt hij vroegtijdig naar Nederland. Daar stapt hij nog één keer op Simon af om hem de waarheid te vertellen over de gebeurtenissen in Thailand en verliest hem daarna uit het oog. Als Camiel Simon veertien jaar later opnieuw tegenkomt heeft Simon slecht nieuws: hij lijdt aan kanker en is misschien niet meer te genezen. Camiel blaast zijn vriendschap nieuw leven in en we volgen de twee vrienden tijdens de ziekte van Simon, voornamelijk vanuit het oogpunt van Camiel.

De film Simon is een bijzonder emotioneel verhaal dat merkwaardig genoeg op veel punten erg grappig is. De nuchtere kijk op het leven en de wijze waarop de groep vrienden met elkaar omgaat zorgen ervoor dat je als kijker regelmatig in de lach schiet. Op sommige momenten moet je echter wel even slikken, vooral als de eerste behandeling van Simon geen effect blijkt te hebben. Simon is een film die ervoor kan zorgen dat je echt over het leven en de dood na gaat denken. Zowel qua regie als qua casting heeft Terstall een geweldige klus geklaard. De acteurs zetten samen een mooie vriendengroep neer, waarbij je echt meeleeft met het wel en wee van de karakters.

De DVD’s zijn technisch dik in orde. Zowel de beeldkwaliteit en het geluid zijn goed te noemen. De eerste DVD bestaat voornamelijk uit de film (102 minuten) en een aantal trailers. Ook kun je de film bekijken met een gesproken toelichting van Terstall en Geel (elk afzonderlijk). Daarnaast is er een tweede schijf met daarop weinig extra’s. Je kunt kijken naar een documentaire van ongeveer een half uur die voornamelijk laat zien hoe de film tot stand is gekomen. Daarnaast is er nog een fotogallerij met stills uit de film.

Simon is één van de weinig films die drama en humor op een prettige manier weet te combineren. Een film met een boodschap, maar niet zwaar op de maag liggend. En eerlijk gezegd: Simon heeft ook bij mij wel voor wat vochtige oogjes gezorgd. Een film die je gezien moet hebben!

Release: A-film Releasedatum: 21-april-2005 Waardering: