CD: Neet oét Lottum - Krak

De vergelijking met Rowwen Hèze is natuurlijk al snel gemaakt als je hoort over een band uit het noorden van Limburg, die dan ook nog eens dezelfde soort muziek maakt en zingt in het dialect. Ze mogen dan wel begonnen zijn met het zingen van Rowwen Hèze-covers en ook hun eerste album had daar flink wat van weg. Maar inmiddels zijn we toe aan het derde album en hier hoor je pas echt het eigen geluid van Neet oét Lottum.

De fans hebben dan ook lang, heel lang moeten wachten op dit album, waardoor de verwachtingen steeds groter werden. Gelukkig maakt deze cd de verwachtingen waar door een grote variatie aan te bieden. Ballads en up-tempo nummers wisselen elkaar moeiteloos af. De nummers bevatten goede teksten die misschien wat eenvoudig zijn, maar het luistert gewoon lekker weg. De arrangementen zitten goed in elkaar en je hoort verschillende instrumenten voorbij komen die je in eerste instantie niet verwacht bij een dergelijke band, maar wel heel goed bij de nummers passen.

De sfeer voor de rest van de CD wordt meteen gezet door de eerste drie nummers. We beginnen met het aardige openingsnummer Alles oké? dat meteen je aandacht pakt door het wisselend tempo. Daarna word je in het diepe gegooid met de ballad Hald mich 's vas, waarin de kunst van het loslaten nog eens bezongen wordt. Morge nog neet wakker zorgt dan vervolgens voor het bekende polkageluid van Neet oét Lottum. Een nummer dat het live dus zeer zeker goed zal doen.

Als we de eerste paar nummers voorbij zijn wisselen gelijksoortige nummers elkaar af; waarbij de titelsong Krak en 't Geit loos er opvallen door hun aanstekelijke tempo en heerlijke meeblér-teksten zoals we die gewend zijn van Neet oét Lottum. Een nummer zoals Vet verlaere past dan weer niet zo goed op het album door het wat ruwere geluid uit de gitaren die de band rijk is.

Krak is na al die jaren een zeer goede CD geworden. De tijd heeft de jongens van Neet oét Lottum zeker geen kwaad gedaan en ik ben dan ook benieuwd welke richting ze nu op zullen gaan met hun volgende album.
Al met al steekt Krak goed in elkaar, vooral door de grote variatie op het album. De sterke, doch eenvoudige teksten maken het album dan ook gewoon af.

Laat je dus niet afschrikken door het dialect, want dit is gewoon een goed product van een Nederlandse band die het verdient om door te breken in de rest van het land.

Het album krijgt van mij dan ook een dikke 8.