Evenement: Het Atlantis Festival

Geoliede machine

De organisatie van het festival is een geoliede machine. De vrijwilligers zijn talrijk en herkenbaar aan een speciaal Atlantis T-shirt. Iedereen weet precies wat hem of haar te doen staat en samen houden ze alles in de hand. De sfeer van het festival is prima en blijft prima. Wie een drankje of wat te eten wil halen kan consumptiebonnen kopen aan het loket. En dat wordt massaal gedaan, het is immers mooi weer en de acts volgen elkaar zo snel op dat niemand zich ook maar een seconde verveelt.
Op het kleine podium, twee straten verder, spelen bands als ‘Textures’ en ‘Oxide9’ en ook DJ/Producer ‘Laidback Luke’ is er aanwezig. Luke componeerde vorig jaar het thema van DanceValley en is hard op weg een internationale ster te worden. Als afsluiter op het kleine podium weet hij een groot deel van Roosendaal aan het dansen te krijgen. Zijn muziek is aanstekelijk en opzwepend.

De sfeer op het festival is fantastisch.

Op het hoofdpodium zijn de verwachtingen hooggespannen. Niemand minder dan Hans Klok treedt er op met zijn drie assistentes. Achter de schermen is er wat onrust omdat het hele programma bijna drie kwartier uitloopt en de attributen moeten nog worden klaargezet. Dit gebeurt achter grote zwarte schermen, want niemand mag de voorbereidingen zien.
Het publiek heeft geduld. Ze kopen nog een biertje en wachten af op wat komen gaat. En na lang wachten is daar dan toch eindelijk Hans Klok. Wat hij brengt is een adembenemende show waarin hij zijn assistentes laat verdwijnen, ze doorboort met zwaarden en in de brand steekt. Je blijft je afvragen hoe hij dat doet. Zelfs voor het podium op nog geen meter afstand van de kooien en kasten is niet te zien hoe het allemaal werkt.
Klok is na afloop erg tevreden over het publiek. ‘Ze gingen helemaal op in de acts’, vertelt hij. ‘Natuurlijk zijn er altijd mensen die alleen hopen dat je een fout maakt. Het is allemaal illusie, dat weet iedereen, dus waarom niet gewoon lekker kijken?’

Hoe doet die Hans Klok het toch?

Foute discoklassiekers

Het Festival wordt afgesloten door Wipneus & Pim. De feest-DJ’s zijn bekend geworden met hun act vol nostalgie. De jaren zeventig en tachtig komen helemaal terug met liedjes als ‘Deze vuist op deze vuist’ van Ome Willem en andere bekende TV-tunes. De meest foute discoklassiekers komen langs en het publiek brult en danst mee. De act is interactief, dat betekent dat de inwoners van Roosendaal mee mogen doen met spelletjes waarbij je bijvoorbeeld stickers en buttons kunt winnen.
Om twaalf uur is het Atlantis-Festival dan toch echt afgelopen. De muziek moet uit, al willen de aanwezigen nog best wel even doorgaan. De organisatie vindt het wel goed zo. De medewerkers zijn moe, maar wel erg voldaan. Het derde festival verliep uitstekend. De acts waren leuk, het publiek fantastisch. De plastic bekertjes op de grond zijn stille getuigen dat ze het er erg naar hun zin hebben gehad. Volgend jaar is er zeker weer een Atlantis-Festival!

Houd FOK! in de gaten, binnenkort zie je een exclusief verslag van het festival in een nieuwe aflevering van FOK!tv. Voor meer informatie over het festival kun je surfen naar www.atlantis-festival.nl