DVD: Lightning In A Bottle

Radio City Music Hall is een beroemde plek, en het lijstje artiesten dat op deze DVD de revue passeert is minimaal net zo indrukwekkend. Zelfs mensen die de blues maar niets vinden kennen namen op de hoes; Solomon Burke, Natalie Cole, Robert Cray, Macy Gray, B.B. King, The Neville Brothers, Bonnie Raitt, Steven Tyler & Joe Perry (Aerosmith) en het lijstje gaat nog even door. Deze mensen samen op één avond, en vanaf nu op één schijfje te koop, mag al bijzonder heten.

De DVD is redelijk sober van opzet. Geen extra's, alleen wat trailers van andere DVD's in het A-Film assortiment. Het geluid is zowel in Dolby Digital 5.1 als DTS 5.1 te beluisteren en er zitten Nederlandse ondertitels bij. Natuurlijk is het wel mogelijk om hoofdstukken te kiezen, als je je favoriete artiest nog eens wil terugzien. Met de 12 hoofdstukken waarin de DVD is verdeeld is dat soms nog moeilijk, zoals toetsen-genie Dr. John zegt: "Er zijn zoveel mensen. Het lijkt wel of ze het hele telefoonboek hebben ingehuurd. Alsof ze in de Gouden Gids onder de sectie 'blues' hebben gezocht."

De hoofdfilm is een registratie van alles rondom het benefietconcert. Uiteraard de optredens zelf, maar ook de repetities, voorbereidingen en natuurlijk interviews met diverse artiesten. Het lijkt meer op een zeer muzikale documentaire dan een registratie van een concert en dat is zowel een voor- als een nadeel. Het maakt de DVD extra bijzonder, maar minder geschikt om zomaar even op te zetten om naar wat schitterende blues te luisteren. Want schitterend, dat is deze DVD wel.

Eigenlijk bestaat bijna het hele concert uit muzikale hoogtepunten, want wat een muzikanten staan daar op het podium. Toch springen er dingen tussenuit. David "Honeyboy" Edwards bijvoorbeeld, die voor het eerst optrad in 1928 en 'Gamblin' Man' speelt. Hij speelt nog steeds heerlijk gitaar en z'n hese stem is één en al blues. Of Buddy Guy, die 'Can't Be Satisfied' van Muddy Waters speelt. De knotsgekke Macy Gray, wiens stem gemaakt is voor de blues en Larry Johnson, die zijn eigen 'Hear The Angels Singing' speelt. Stuk voor stuk geweldige optredens, al wil je van iedereen eigenlijk wel wat meer horen.

Al met al had ik misschien liever het hele concert achter elkaar op de DVD gezien, met de interviews, repetities en andere extra's ook daadwerkelijk als extra's. Ondanks dat het een schitterende DVD is, zal ik hem om die reden denk ik daarom niet zo heel vaak gaan draaien. Toch is 'Lightning In A Bottle' een heel mooie DVD en mag daarom niet ontbreken in de verzameling van iedereen die de blues een warm hart toedraagt.

Label: Columbia Tristar Releasedatum: 8 maart 2005 Waardering: