Game Review: Dungeons & Dragons Heroes

Graphics
Het spel ziet er gelikt uit. Loop je door het water, dan ontstaan er golfjes en kringen. Alles beweegt natuurgetrouw. Je kan redelijk ver inzoomen om de actie van dichtbij te volgen en dan zien de bewegingen er mooi vloeiend uit. Spinnen liggen na hun dood nog even te stuiptrekken, monsters zien er in stukjes gehakt bloederig uit, kortom: prima in orde.


Geluid
Het geluid bij Dungeons & Dragons Heroes is niet echt bijzonder te noemen. Elke wereld heeft zo zijn eigen muziek, maar het is nergens opvallend of opmerkelijk. Geluidseffecten van monsters, deuren, vallen en wapens klinken goed, al gaan sommige effecten op den duur wel vervelen. Bij gevechten tegen eindbazen hoor je toepasselijke spannende muziek.

Gameplay
Je hebt altijd de beschikking over diverse wapens, die je met de vier gekleurde knoppen kunt bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld onder de A-knop een zwaard hebben, onder B gifpijlen, onder X werpmessen en onder Y oliebommen.

Saven kan alleen bij savepoints, maar er zijn er genoeg door ieder level verspreid en vlak voor iedere boss zodat je nooit erg lang hoeft te spelen zonder het spel op te kunnen slaan.

Op moeilijkheidsgraad "normal" is de hoeveelheid geld, drankjes en andere goodies aan de royale kant. Doorgewinterde RPG-spelers zullen dit te makkelijk vinden. Het spel begint met een korte tutorial, alle goodies die je hier vindt mag je houden. Als je gewond raakt, kun je je health weer terugkrijgen door drankjes te drinken of bij een fontein te gaan staan. Er zijn ook drankjes en fonteinen voor je magic. Ook kun je dode medespelers tot leven wekken met Raise Dead medailles, die in redelijk ruime mate in het spel te vinden zijn (en ook in de winkel te koop zijn).


Naarmate je quests uitvoert en vijanden verslaat, neemt je hoeveelheid ervaringspunten toe (groene balk). Als je er een level bij krijgt, kan je een aantal punten "uitgeven" aan bijvoorbeeld betere nauwkeurigheid, meer handigheid met een bepaald wapen, sterkere toverspreuken etc. Een boogschutter kan na verloop van tijd vijf pijlen tegelijk afschieten. Erg effectief tegen een groepje vijanden!

Alle teksten en de handleiding zijn in het Engels. Wel kunnen (Engelstalige) ondertitels aangezet worden. In de handleiding staat een samenvatting van de belangrijkste controls in diverse talen, waaronder Nederlands.

Multiplayer
Wat Dungeons & Dragons Heroes bijzonder maakt, is het feit dat je op elke willekeurige plaats in het spel een extra speler kan toevoegen. Als je gestart ben als solo-player, maar na een paar uur spelen wil je partner meedoen, dan kan dat. Als je partner er even later weer mee op wil houden, geen probleem, dan ga je gewoon weer alleen verder. En een stuk verderop in het spel kan dezelfde, of een andere, persoon er weer bij komen (met hetzelfde, of een ander karakter). De hoeveelheid en de moeilijkheid van de tegenstanders wordt automatisch aangepast. Dit is ook handig als één van de spelers bijvoorbeeld erg slecht is in het ontwijken van vuurballen die worden afgeschoten. Sommige vijanden zijn erg goed in het afweren van jouw aanvallen. Als je dan met zijn tweeën bent, kan de één hem afleiden terwijl de ander hem in zijn rug aanvalt. Dat werkt prima.

Wel vervelend is, dat alle spelers de camera kunnen bedienen. Dat wil nog wel eens lastig zijn, dus je moet goed afspreken dat één persoon hier de verantwoording voor neemt.