Boekreview: De verveling van de keeper

Zet tweeëntwintig mannen op een stuk wei met een paar palen in de grond, plaats er een tribune omheen en gooi een bal in het midden en je hebt de ingrediënten voor volksvertier nummer één: voetbal. De bal is rond en het is dus ook geen stom toeval dat de afhaalchinees op zondagavond om 19.00 uur dicht kan: men zit binnen om te zien hoe de elf mannen van hun voorkeur het er vanaf hebben gebracht, in die negentig minuten dat zij een bal voor hun voeten kregen. Er zijn belangrijke dingen die zich afspelen in de wereld, maar voetbal is zonder twijfel de populairste futiliteit ter wereld. Het is dan ook niet vreemd dat tv-programma's, computergames, magazines, krantenartikelen én ook boeken, gevuld worden met de belangrijkste wedijver ter wereld: voetbal.

De Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst neemt de lezer in zijn korte roman De verveling van de keeper op sprookjesachtige wijze mee naar het wereldkampioenschap van 2034, waarin de nationale elf van België op hun dooie sloffen de finale bereiken. De protagonist van het verhaal is de Vlaamse doelwachter Zarcko Vandegeneugten, de beste doelman uit de geschiedenis. Alleen is er geen mens die dat weet: Zarcko's ploegmaten spelen zo goed, dat hij tijdens het WK van 2034 geen bal hoeft aan te raken. En Zarcko, die verveelt zich kapot.

Dimitri Verhulst, (Aalst, (B) 1972) debuteerde in 1999 met de verhalenbundel De kamer hiernaast. In 2001 verscheen de roman Niets, niemand en redelijk stil, nu gevolgd door de korte roman De verveling van de keeper. In deze roman toont Verhulst zich een rasverteller. In een razend tempo vertelt Verhulst het verhaal van anti-voetbalheld Zarcko, geboren en getogen in het piepkleine Vlaamse dorpje Dendermongo. Het begint allemaal vanaf de tiende zwangerschap van ma Vandegeneugten. Er was geen twijfel mogelijk dat een tweeling op komst is. En daarmee zou de droom van vader Vandegeneugten zich voltrekken: elf zonen, precies genoeg voor zijn eigen elftal. Maar op door mysterie omgeven wijze kwam Zarcko alleen ter wereld: Zarcko zou in de baarmoeder zijn broertje hebben verorberd! Een vreemde vogel, zo oordeelt geheel Dendermongo al vroeg over de eenling Zarcko.

In de bizarre setting van het België van 2034, waarin de rechts-radicalen van Das Blok de macht hebben gegrepen, beschrijft Verhulst de opkomst van de beste keeper ter wereld, die om zijn armen te rekken soms urenlang aan de dakgoot hangt. De vertellingen werken vaak stevig op de lachspieren, wat geheel te danken is aan de fabelachtige schrijfstijl van Verhulst. De manier waarop Verhulst de kneuterigheid van het dorpje en de dorpelingen omschrijft is hilarisch. Verhulst heeft het verhaal doorspekt van voetbalcynisme. 'Het hele land lag lam, de winkels hielden hun luifels gesloten, en enkel omdat tweeëntwintig volwassen mannen zich kostelijk vermaakten met een lap leder.'

Zarcko groeit uit tot 's wereld beste keeper en tijdens het WK 2034 is het Zarcko die het doel bewaakt. Toch is er geen hond te vinden die het voltallige heldenelftal van het WK van '34 kan opsommen. Want veel meer dan de achterwerken van zijn teammaten heeft Zarcko niet gezien tijdens het WK. Zarcko was simpelweg onzichtbaar.

In een te rap tempo werkt Verhulst naar de finale toe. Het is onbegrijpelijk dat Verhulst het verhaal afraffelt in een schamele 126 bladzijden. Daardoor volgen de gebeurtenissen elkaar zo vlug op, dat de roman uit is in een zucht en een scheet. Terwijl het omvangrijke, complexe verhaal en de perspectiefwisselingen veel meer ruimte nodig hebben om echt te werken. Ook is het jammer dat er in het toekomstbeeld dat Verhulst schetst totaal geen elementen voorkomen die de hedendaagse verbeelding te boven gaan. Hij waagt zich niet aan science-fiction, waardoor het verhaal net zo goed in 2003 kan afspelen.

De verveling van de keeper is een hilarische roman, die zelfs de traagste lezer op aard in sneltreinvaart uit heeft. Het verhaal dat Verhulst wil vertellen is prachtig. Toch weet Verhulst het in deze korte roman niet te verpakken, en dat is erg jammer.

De verveling van de keeper
Auteur: Verhulst, Dimitri
Uitvoering: paperback, 126 pagina's