Japanse games in Duitsland

4. Hack & slashen op de nette en de perverse manier

 

Uitgever Marvelous Europe was ook te vinden in Keulen. Je zou ze kunnen kennen van Harvest Moon op Gamecube en Wii, of No More Heroes. Maar ik ken ze vooral van Senran Kagura. Nu heb ik die games kapotgespeeld, dus ik was benieuwd wat er op stapel stond. Een game, maar wat voor één.

Fate/Extella: The Umbral Star
Fate/EXTELLA: The Umbral Star speelt zich af na de Holy Grail War, waarin legendarische strijders, ook wel Servants genoemd, elkaar bevochten om de macht. De wereld wordt geregeerd door Nero en haar Meester, zij hebben de supercomputer die bekend staat als de Moon Cell Automaton onder controle. In de digitale wereld is de Holy War over, maar de Servants die het overleefd hebben zoeken elkaar op om samen te werken en de digitale wereld kapot te maken. Het spel volgen we aan de han van drie Servants, die elk andere tegenstanders en uitdagingen tegenkomen. Daarnaast zijn er nog zijmissies waarin andere Servants centraal staan. Er zijn zestien speelbare personages. Nasu Kinoko en Takashi Takeuchi, die eerder aan de visual novel Fate/stay night hebben gewerkt doen hier aan mee, zodat het verhaal wel in het universum past.

Goed, voor een leek niet te begrijpen, dus geef me die controller maar, dan kan ik kijken of het lekker speelt. Fate/Extella: The Umbral Star is een hack & slash. Er is simpel voetvolk, maar er is meer tegenstand van bijvoorbeeld groepleiders die super snel zijn en echt wel een probleem kunnen vormen. Er zweven grotere vijanden rond die irritant nieuw voetvolk sturen. En dan zijn er nog verschillende gebieden per map die je moet gaan domineren. Maar het kan zo maar zijn dat een al overwonnen gebied weer overgenomen wordt. Je moet dus constant op de map letten, maar op een gegeven moment wordt het gebied waarin ik strijd omsingeld met een laserhek. Deze gaat pas weg als ik een minibaas versla. Die is al lastig zat, en dan heb ik nog de tijdsdruk omdat mijn gebied erbuiten niet in vijandelijke handen mag vallen.

Om de tegenstanders af te maken heb je als Servant natuurlijk een lichte en sterke aanval, maar ook speciale aanvallen, die bepaald worden door welke klasse je bent. De een heeft vuuraanvallen, de ander is vooral vol van sneeuw. Je kunt een Servant, als een bepaalde meter vol is, tijdelijk transformeren in een supersterke held, zodat gevechten met sterkere vijanden opeens een stuk gemakkelijker worden. Het speelt snel, hectisch en je bent constant in een level bezig met vijanden te verslaan en je gebieden te domineren. Eigenlijk is dit spel het best te omschrijven als Senran Kagura meets Dynasty Warriors. Qua actie, niet qua perverse beelden. En dat is een compliment. Fate/Extella: The Umbral Star komt ergens in de winter uit voor PlayStation 4 en PlayStation Vita.

PQube is redelijk nieuw in de uitgever-sector. Ze doen van alles, maar voor mij zijn ze vooral interessant voor hun Japanse niche-games. In Keulen hadden ze onder andere twee visual novels en een hack & slash voor me in petto.

Valkyrie Drive Bhikkhuni
Van Kenichiro Takaki, de bedenker van Senran Kagura, komt Valkyrie Drive Bhikkhuni. Dan weet je eigenlijk al dat het seksistisch gaat worden, maar met een knipoog. Dit keer geeft PQube het uit, een redelijk nieuwe speler in de Japanse niche-sector. Het spel speelt zich af op het eiland Bhikkhuni, een van vijf kunstmatig aangelegde eilanden. Op dit eiland krijgen tienermeiden een mysterieus virus, waardoor ze of in wapens veranderen als ze opgewonden worden. Meiden die zogenaamde 'Rebreakers' zijn, kunnen de opgewonden wapens gebruiken in hun strijd.

Er wordt een Vita in mijn handen gedrukt en ik mag aan de slag. PQube geeft zelf aan dat het lastiger is dan Senran Kagura. Nu moet ik zeggen dat ik nog geen echt verschil kon ontdekken in moeilijkheid, maar ik speelde dan ook het begin van het spel. Ik verwacht dat het lastiger gaat worden naarmate je verder komt. Wat me wel opvalt is dat gevechten zich vooral in de lucht afspelen. Je hebt veel meer mogelijkheden om in de lucht aan te blijven vallen. De gevechten zijn wat sneller daardoor.

Voor de rest heb ik het gevoel dat ik Senran Kagura speel, de grafische stijl is hetzelfde en de levelopbouw lijkt er erg veel op. De kleren van de dames scheuren nu ook als je ze maar genoeg raakt. Niet dat het erg is. In Valkyrie Drive: Bhikkhuni transformeren de dames ook, maar dan in wapens. De transformaties van de meiden naar wapens zijn gebaseerd op hoe erg je ze opgeilt in minigames. Takaki heeft goed gekeken naar Criminal Girls, een andere Vita-game van Japanse makelijk, waarin sexueel opwinden een gecensureerd dingetje was. Valkyrie Drive: Bhikkhuni komt digitaal en fysiek 16 september uit voor PlayStation Vita.

De laatste twee games zijn visual novels. Lees verder op de volgende pagina of de verhalen interessant genoeg voor jou zijn.