Japanse games in Duitsland

5. Let's get visual

 

Uitgever PQube komt naast Valkyrie Drive met twee rustigere visual novels. Minder actie, maar wel interessante plots maken dit genre populair in Japan.

Root Letter
Ontwikkelaar Kadokawa Games wil ook in het genre mee gaan doen en noemt hun games-lijn Kadokawa Game Mystery. De games die onder deze noemer gaan vallen zullen enkele terugkerende personages hebben. Deze 'Mystery Actresses' gaan in elke game een andere rol spelen. De eerste game uit de reeks heet Root Letter. Het verhaal gaat om de zoektocht naar Aya Fumino. Ze is je penvriendin van vijftien jaar geleden. Van wat ze beschreef en hoe ze overkwam was ze aardig en hulpvaardig, zat ze in de derde leerjaar en had ze genoeg vrienden. Een prima leventje dus. Op een gegeven moment ontvang je geen brieven meer van haar. Nu, vijftien jaar later vind je nog een brief van haar. Daarin staat "Ik heb iemand vermoord, ik moet boeten voor mijn zonden. Onze wegen scheiden hier. Dag."

Wat is er gebeurd? Om dat uit te gaan vinden ga je naar het huis van haar, maar dat is vijftein jaar geleden afgebrand. Dus je enige twee leidraden zijn de brieven en oude klasgenoten van haar. Root Letter bestaat uit twee delen, een stuk simulatie en een stuk adventure. In de simulatie ga je haar brieven nog eens lezen. In dit gedeelte kun jij als speler nog bepalen wat jij naar haar geschreven hebt. Dat heeft gevolgen, want daarmee bepaal je ook hoe zij jouw vond en het verhaal wordt anders, met meerdere mogelijke eindes. In het adventure-gedeelte probeer je haar leven te ontrafelen door klasgenoten en andere mensen te vinden die in haar brieven worden genoemd. Door die mensen te ondervragen leer je meer. Je kunt bij die ondervragingen gebruikmaken van de informatie die Aya je gaf over hen.

Het plot klinkt in ieder geval mysterieus. Er zijn meerdere eindes dus er is waarschijnlijk een reden om het in ieder geval twee keer te spelen om te zien of het daadwerkelijk enorm anders is. De game is een interactive detective, en daar zijn in het Westen niet veel meer van, op Ace Attorney na, natuurlijk. Dus mocht het je ding zijn, dan is Root Letter, dat geschreven wordt als √Letter, eentje om in de gaten te houden. Het spel komt in 2016 uit op PlayStation 4 en PlayStation Vita.

Steins;Gate 0
Het eerste deel was een succes te noemen. Dit is een "wat als "-vervolg. Steins; Gate 0 vertelt het verhaal van Okabe Rintaro nadat hij het opgaf Kurisu te redden in het originele Steins; Gate, een van de mogelijke eindes. Hij is een emotioneel wrak en leeft met de pijn en het schuldgevoel omdat hij het opgaf. Okabe doet zijn best om zijn leven te leiden als een normale student en vergeet het tijdreizen. Het gaat, totdat hij Hiyajo Maho, de mentor van Kurisu en onderzoeker, ontmoet. Hiyajo stelt hem voor aan Amadeus, een AI-programma met herinneringen van Kurisu erin, en opnieuw wordt Okabe meegesleurd in een samenzwering rondom Kurisu en de tijdmachine.

Voor de beslispunten in het verhaal heeft Steins; Gate 0 een ander systeem dan in het origineel. In dit vervolg wordt de 'Rine trigger'-systeem gebruikt waarbij de speler berichten real-time kunnen uitwisselen met de personages van het spel via de Rine-app op de ingame smartphone. De speler krijgt meldingen bij ontvangst van een nieuw bericht. Afhankelijk van het bericht zal het personage van het spel anders reageren. De speler heeft ook de mogelijkheid om stickers te sturen.

Het origineel is fantastisch, met meerdere eindes, interessante plottwists en natuurlijk het tijdreizen dat richting Inception leek te gaan. Ik ben dan ook benieuwd waar het verhaal heen gaat in dit deel. Gezien Steins; Gate 0 al op releasedag in Japan er 100.000 stuks zijn verkocht laat zien dat de franchise daar populair is. Ik heb wat rondgekeken op Japanse review-sites om te zien wat de conclusies waren en de game wordt prima ontvangen. Steins; Gate 0 komt uit op PlayStation 4 en PlayStation Vita. Wanneer weten we alleen niet, want er staat nog een vage 'ergens in 2016' als releasedatum.