Japanse games in Duitsland

3. Keiharde detectives en schattige horror


Psycho-Pass: Mandatory Happiness
Psycho-Pass is van origine een anime in een wel erg interessant toekomstbeeld. Alle emoties en crimineel gedrag van mensen worden in een computer gestopt en geanalyseerd. Door dit onderzoek is men tot de ontdekking gekomen dat het te voorspellen is hoe iemand in zijn vel zit. Er wordt simpelweg een nummer aan iemand gehangen. Dit getal, dat het moraal van iemands hart en ziel benoemt, wordt 'psycho-pass' genoemd. Een van de onderdelen die het cijfer bepaalt is de Crime Coefficient. Dat geeft aan wat d ekans is dat iemand ooit een misdaad gaat plegen. Detectives werken samen om deze mensen op te sporen en te zorgen dat ze hun misdaad nooit kunnen plegen. Enforcers zijn mensen die deze mogelijke misdadigers opsporen. Zij hebben zelf ook een hoog getal op hun hoofd geprijkt gekregen. Ze weten hoe potentiele misdadigers denken, maar het berechten doen de zogenaamde Inspectors, kalme en verstandige mensen met een prima psycho-pass.

Psycho-Pass: Mandatory Happiness is een visual novel en start in Tokyo, in 2112. Nadeshiko Kugatachi is een net aangenomen Inspector die haar geheugen kwijt is geraakt. Ze is kalm, serieus en heeft nogal veel moeite om menselijke emoties te begrijpen. Voor haar is berechten dan ook vaak een doodsvonnis. Takuma Tsurugi is een nieuwe Enforcer die zijn vermiste jeugdvriend zoekt. Ze komen elkaar tegen en het lot stuurt ze naar Sado Marine City, waar Nadeshiko voelt dat ze de plek kent.

Een visual novel gaat niet voor keiharde actie in gameplay. Je gaat vooral het verhaal volgen en zo af en toe keuzes maken. Let wel, er gebeuren erg aparte dingen als je de verkeerde keuzes maakt. Mijn eerste case die ik speelde ging tussen de liefde tussen twee pubers. De ouders vinden het maar niets en de jongen wordt gek omdat hij haar niet meer mag zien. Ik speelde de case met Nadeshiko, die geen emoties kent, en eindigde met twee dode kinderen . Geen keiharde actie in gameplay misschien, maar in het verhaal vliegt het al snel uit de bocht als je niet oplet. De schrijver van de anime Psycho-Pass werkt duidelijk mee aan deze game. De opmerkelijke uitkomsten maakt dit geen standaard visual novel. Psycho-Pass: Mandatory Happiness komt 16 september uit op PlayStation 4 en PlayStation Vita.

Yomawari: Night Alone
Als een game punten krijgt op grafische stijl dan is het Yomawari: Night Alone wel. Je speelt een klein meisje dat haar hond kwijt is geraakt toen ze hem uitliet. Haar zus is gaan zoeken, maar beiden zijn niet meer terug gekomen. Dapper als je bent ga je ze zoeken, maar ja, alleen, in het donker, in een typisch Japans dorpje, dat is vragen om monsters. Een probleem is dat je geen wapens hebt, alleen een zaklamp. Sommige spoken zijn alleen te zien als je op ze schijnt, anderen worden er juist door aangetrokken. Je moet de spoken te slim af zijn door je te verschuilen in perkjes, om een blokje om te lopen, of simpelweg harder te lopen dan zij. Ondertussen moet je nog op zoek naar sporen van je hond en zus om ze te vinden.

In het dorpje staan her en der kleine shinto shrines waar je kunt saven en belangrijker, kunt teleporteren naar al ontdekte shrines die in het dorpje te vinden zijn. Dat scheelt je teruglopen en mogelijke spoken te moeten tegenkomen. Tijdens het spelen merk je dat het geen standaard horrorgame is. Er zit een vleugje van Ghibli Studios, waardoor het aandoenlijk wordt. Als klein kind in een opeens vreemd uitziend dorpje omdat het nacht is en je niets liever dan je hond en zus wil terugvinden, ik vind het prachtig. Zeker met de gehanteerde tekenstijl is dit een van de games in dit najaar waar ik naar uitkijk. Yomawari: Night Alone komt 25 oktober uit op PlayStation Vita.

We zijn klaar met NIS America, door met twee hack & slashers op de volgende pagina. Pas op: not suitable for work.