Brink

Tijdens een vrij moment op de Gamescom 2009 besloten Spanky en ik om nog even last minute de grote container in de hal te bezoeken. Hier werd Brink getoond, een game waar ik tot dat moment nog nooit van had gehoord. Ondanks dat het slechts een presentatie van vijf minuten was waarbij je zelf niet kon spelen heeft de game wel een erg positieve indruk achtergelaten. Speelde je vroeger een spel gewoon in je eentje, tegenwoordig lijkt samen spelen de standaard te worden. EA kwam al met Army of Two, een game gericht op coöp gamen met één maatje, maar Brink gaat nog een stapje verder en wordt team-based. Alles draait om samenwerking en dat is zo goed uitgewerkt dat het zelfs zonder praten vloeiend gaat.

Eén van de belangrijke kenmerken van de game is de uitgebreide character create modus waarin je jouw personage helemaal naar je eigen wensen aan kunt passen door middel van vele verschillende eigenschappen. Een spierbundel zorgt ervoor dat je personage erg sterk is, maar wendbaar is hij daardoor niet. Zo hebben de meeste eigenschappen die je voor je karakter kiest invloed op hoe je ermee kunt spelen en kun je dus je personage helemaal aan jouw speelwensen aanpassen. Met XP die je verdient tijdens het spelen kun je nieuwe accesoires vrijspelen. In de demo die ik op de Gamescom kon spelen, was hier helaas geen tijd voor en werden we met kant en klare basispersonages in het spel gegooid.

Brink

Klassenstrijd
Ik begon het spel als ingenieur, één van de zes verschillende klassen. De ingenieur is goed met techniek en kan hierdoor bepaalde machines maken. In de missie die ik met zeven anderen speelde, moesten we een robot repareren en daarmee een afgesloten container openen en vervolgens met wat daarin zat naar de helikopter gaan. Het level speelde zich af op een oude containerhaven, bekend van de Brink-presentaties uit 2009. Als ingenieur was mijn belangrijkste taak het repareren van de robot en ondertussen natuurlijk zo veel mogelijk vijanden afschieten, want het blijft natuurlijk wel een shooter. Voordat ik de robot überhaupt had gevonden, was ik al een heel aantal keer neergeschoten. Als je wordt neergeschoten heb je twee keuzes: je kunt blijven liggen en wachten op een medic, of je kunt respawnen. Voor dit respawnen telt er een klok af tot nul. Als je voor die tijd voor respawnen hebt gekozen dan respawn je bij nul, zo niet dan begint de klok weer opnieuw af te tellen. In de tijd voor je respawnt kun je door een medic weer tot leven gewekt worden. Ingenieur zijn zat me duidelijk niet in het bloed, dus ik besloot door te gaan als medic. Het wisselen van klasse gaat heel gemakkelijk op bepaalde punten in het spel, waar je ook je wapens kunt verwisselen. Als medic kun je andere mensen tijdens het spelen healen en je maatjes 25% extra health geven. Het grootste voordeel voor mij was echter dat je ook jezelf kunt healen als je dood bent. Dit is echter wel een erg krachtige move dus nadat je dat een keer hebt gedaan, duurt het een tijdje voordat je jezelf weer kunt reviven.

Brink

Voor bepaalde doelen heb je een specifieke klasse nodig. Aangezien je niet direct kunt zien welke klasse de anderen hebben en ook zij hun klasse makkelijk kunnen wijzigen, zijn er persoonlijke doelen. Als er voor het groepsdoel een ingenieur nodig is dan zal iedereen het doel krijgen om ingenieur te worden. Als je dat ook wordt dan ontvang je een XP-bonus. Met deze doelen wordt je door het spel geleid en er is op elk willekeurig moment minimaal één, maar meestal meerdere doelen om na te streven. Het mooie van dit systeem is dat je zelfs zonder direct met elkaar te communiceren samen een level tot een goed einde kunt brengen. Tijdens het spelen is er geen woord gewisseld in het team waarmee ik speelde, maar ondanks dat waren we het eerste team dat het level zonder hulp had behaald.

Wat opviel tijdens het spelen van Brink was de hoge snelheid van het spel. Het is geen trage shooter waarbij je rustig gaat mikken om vervolgens met een headshot iemand neer te schieten, maar je blijft volop in beweging. Deze soepele bewegingen worden mogelijk gemaakt door het SMART-systeem (Smooth Movement Across Random Terrain). Hierdoor zul je zonder speciale bewegingen kleine hindernissen zoals trappen en sprongen kunnen overkomen. In de praktijk vereist dit nog wel wat oefening want gaten die ik dacht met SMART te kunnen overbruggen viel ik alsnog in. Waarschijnlijk is dit gewoon even inkomen en bekend raken met wat wel en niet mogelijk is.

Brink

Conclusie
Brink verraste me al positief op de Gamescom van vorig jaar, maar nadat ik dit jaar ook echt aan de slag kon met de game ben ik pas echt overtuigd. Het spel speelt lekker snel en het XP-systeem zorgt ervoor dat je ook met onbekenden prima kunt samenwerken en dat ook het ondersteunen van andere spelers gewaardeerd wordt. Het SMART-systeem heeft me nog niet overtuigd, maar dat wijt ik voorlopig aan mijn eigen onkunde. Ik ben in ieder geval overtuigd, er moet toch wel iets heel raars gebeuren, wil dit geen topgame worden!

Brink zal begin 2011 in de winkels liggen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. FOK!games heeft met lead developer Neil Alphonso van Splash Damage gesproken over de game. Dit interview kun je hier lezen.