Okamiden

Okamiden header

Zo'n drie jaar geleden kwam Okami uit, een spel waarin je de mythische zonnegodin Amaterasu speelt. Deze godin is op aarde een witte wolf, die tijdens het spel speciale krachten krijgt door midel van een speciale kwast, waarmee Amaterasu de wereld om haar heen kan manipuleren.

In Okamiden gaat het verhaal verder waar het eerste deel stopt. Na het verslaan van de slechte Yami zouden alle demonen verdwijnen in de wereld. Dat gebeurt niet, de demonen komen weer terug en Amaterasu wordt opnieuw opgeroepen om dit kwaad te bestrijden. Maar in plaats van de zonnegodin komt Chibiterasu, de zoon van de godin op aarde. Deze kleinere wolf is lang niet zo krachtig als de zonnegodin zelf, maar heeft ook de speciale kwast. Door het spel heen zal hij nieuwe patronen leren om tekeningen te kunnen maken die de wereld kunnen manipuleren.

Als kleine wolf sta je er niet alleen voor, in de demo klimt er een klein meisje op de wolf. Door haar af te laten stappen en een gevonden speciale tekentechniek te gebruiken, kan het meisje op plekken komen die de wolf niet kan bereiken, door zijn gewicht. Er zullen meer personages beschikbaar komen in het volledige spel.

Okamiden

 

Het tekenen zelf is erg eenvoudig. Door op de L- of R-knop van de DS te drukken, verschijnt er een canvas op het touchscreen. Met de stylus kun je met snelle beweging tekenen, waardoor er een dun lijntje verschijnt, of juist langzaam, waardoor er een dikke streep getrokken wordt. Door bijvoorbeeld met de kwast te beginnen bij het meisje en een pad uit te tekenen voor haar, zal ze dat pad volgen. Mensen die Zelda's Phantom hourglass hebben gespeeld zullen dit meteen herkennen, in dat spel moest je precies hetzelfde doen om de boemerang te begeleiden.

De kwast werkt niet oneindig, je hebt een bepaalde hoeveelheid inkt, als de inkt op is, dan kun je de kwast niet meer gebruiken. Gelukkig zijn er in de wereld schatkistjes te vinden met daarin nieuwe inktvoorraden. Je zult vaak een puzzel moeten oplossen om niet door je voorraad inkt te geraken.

Okamiden

 

De kwast en zijn speciale gaven is niet het enige wat dit spel doet opvallen. De grafische stijl is, zoals je ziet in de screenshots, nog lichtjes gebaseerd op de oude Japanse tekenstijl. Deze stijl is ook niet voor niets gekozen, het verhaal in het originele spel is ook gebaseerd op een oude Japanse mythe. Voor de Nintendo DS is deze stijl minder sterk dan in het origineel. Het kleinere scherm gaf te veel problemen voor de ontwerpers om de volledige stijl van het eerste deel te behouden. Natuurlijk zijn er ook andere concessies gedaan om het voor de Nintendo DS geschikt te maken, maar eigenlijk zijn deze goed voor het spel, gevechten zijn bijvoorbeeld gemakkelijker gemaakt. Normale aanvallen doe je met één knop, speciale aanvallen doe je met de kwast en dus het touchscreen.
De vierpuntdruktoets wordt gebruikt voor de richting, waar je in het originele spel ook de camera kon besturen. Hierdoor weet je sneller waar je naar toe moet gaan en wordt het spel dus stuk eenvoudiger, waardoor je je meer op de actie kunt concentreren.

Okamiden

Ondanks de slechte verkoopcijfers van het eerste deel heeft men toch besloten een tweede deel te maken voor de Nintendo DS, en DS-eigenaren kunnen daar alleen maar blij om zijn. Door de unieke stijl en de gameplayelementen die het tekenen mogelijk maken is dit een van de aankomende DS-titels om in de gaten te houden. Het spel komt voor ons westerlingen pas in 2011 in de winkels, Japanners mogen eind september al driftig aan het tekenen gaan.