Voor Beter OV: 'Teruggave restsaldo ov-chipkaart moet beter'

Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, moet meer doen om te zorgen dat reizigers het restsaldo op verlopen OV-chipkaarten terugkrijgen of alsnog opmaken. Dat zegt Voor Beter OV op basis van onderzoek van het AD, waaruit blijkt dat er voor tientallen miljoenen aan saldo op verlopen OV-chipkaarten is achtergebleven.

Er zijn twee soorten OV-chipkaarten: Er is de persoonlijke kaart, met pasfoto. Van deze kaarten is bekend welk bankrekeningnummer bij die kaart hoort. Na het verstrijken van de geldigheidsduur kan het restsaldo door translink worden teruggestort op die bankrekening.

En dan is er de anonieme kaart. Het zou volgens Voor Beter OV een oplossing kunnen zijn om na het verstrijken van vijf jaar de oplaadmogelijkheid uit te zetten, maar de kaarthouder nog een jaar in de gelegenheid te stellen, zijn saldo terug te vragen of op te maken. Dat opmaken kan leiden tot een klein negatief eindsaldo, maar dat kan ook met anonieme kaarten voor het verstrijken van de geldigheid, en bovendien zal dat bedrag lager zijn dan de aanschafprijs minus de productiekosten van een anonieme OV-chipkaart.

Meermaals wordt de OV-chipkaart vergeleken met bijvoorbeeld een dinerbon. “De klant is er zelf verantwoordelijk voor dat hij zijn geld opmaakt of terugvraagt”. Maar deze vergelijking gaat mank. Immers, in een restaurant kan men ook contant of met een bankpas betalen, dus is het gebruik van een dinerbon optioneel, terwijl om met het OV te reizen tot voor kort een OV-chipkaart feitelijk verplicht was om extra kosten te voorkomen. Bij deze verplichting hoort ook dat de serviceverlening aan de kaarthouder optimaal is, aldus de reizigersorganisatie.

De OV-chipkaart bestaat nu zo’n twintig jaar. Het is beschamend dat het teruggeven van restsaldi nog steeds niet goed is georganiseerd. En de bankpas is nog geen behoorlijk alternatieve betaalwijze: er kunnen nog geen reizen met korting of vastrecht met een bankpas worden afgerekend.