EU maakt de weg vrij voor laadstations en waterstofvulpunten

Na een lange nacht van onderhandelen, hebben de EU-landen en het Europees Parlement eindelijk een akkoord bereikt: binnen vijf jaar zullen er langs alle Europese snelwegen laadstations voor elektrische auto's zijn, met een maximale afstand van slechts 60 kilometer tussen de stations. Ook komen er tegen 2030 om de 200 kilometer waterstofvulpunten voor met name vrachtwagens.

Deze afspraak maakt deel uit van het Europese pakket klimaatmaatregelen, dat de uitstoot van schadelijke broeikasgassen in 2030 moet halveren, en in 2050 moet terugbrengen tot vrijwel nul. Het akkoord, dat officieel de Verordening voor de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) heet, moet nog wel worden goedgekeurd, maar de verwachting is dat dit zonder poespas gebeurt.

Niet alleen wordt de infrastructuur aangepakt, maar ook betalen aan de laadpaal moet toegankelijker en transparanter worden. Zo wordt het makkelijker om met een bankpas of creditcard te betalen, en zal de prijs duidelijker worden weergegeven.

Andreas Carlson, de Zweedse minister van Infrastructuur, zegt hierover: "We geven hiermee een duidelijk signaal af: burgers hoeven zich geen zorgen meer te maken over het vinden van laad- en tankstations voor hun elektrische of brandstofcelauto." Ook Europarlementariër Caroline Nagtegaal is "ontzettend blij" en noemt het de juiste weg naar "niet minder, maar wel schoner rijden, varen en vliegen."

Alhoewel momenteel slechts 1% van de auto's in de EU volledig elektrisch is, maakt elektrisch rijden sinds 2018 een sterke groei door. Vorig jaar was 12% van alle verkochte auto's volledig elektrisch.