NS onderzoekt mogelijkheden en draagvlak coronamaatregelen

NS en de TU Delft starten vandaag een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op het huidige en toekomstige reisgedrag van reizigers. Zo’n 100.000 NS-reizigers worden benaderd om hun mening te geven en ervaringen te delen. Reizen ze minder? Werken zij straks vaker thuis of nemen zij vaker de auto? In het onderzoek peilt NS ook de bereidheid van reizigers om zich vooraf aan te melden voor een treinreis. Een reiziger krijgt dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet. Het aantal reizigers zou zo beter op de beperkte treincapaciteit afgestemd kunnen worden.

Door de intelligente lockdown daalde het aantal treinreizigers de afgelopen weken tot ongeveer 7% ten opzichte van normaal. Wanneer in de toekomst het openbare leven stap voor stap kan worden hervat, zal er meer en meer beroep worden gedaan op het OV. Een trein heeft door de coronamaatregelen echter maar een capaciteit van 20% tot 25% ten opzichte van normaal.

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur van NS: “NS houdt Nederland bereikbaar, ook nu de omstandigheden lastig zijn. Door de coronamaatregelen kunnen we veel minder reizigers vervoeren dan normaal. We willen reizigers graag zekerheid bieden dat er voor noodzakelijke reizen voldoende ruimte blijft om veilig te reizen. Daarnaast is er een groot maatschappelijk belang om prioriteit te geven aan reizigers met vitale beroepen, zoals zorgmedewerkers. We moeten daarom nadenken over maatregelen die we in normale omstandigheden niet snel zouden overwegen. Maar die brengen ook dilemma’s met zich mee, als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid, gastvrijheid en privacy. En het legt een belangrijke verantwoordelijkheid bij reizigers: het werkt alleen als iedereen meedoet. We gaan daarom zorgvuldig te werk. De resultaten van dit onderzoek vormen een belangrijk vertrekpunt.”

Testen met stickers en looproutes
Ook in treinen zal NS de komende weken diverse maatregelen testen om het makkelijker te maken om voldoende afstand te houden. Deze praktijktesten moeten uitwijzen of deze maatregelen reizigers voldoende helpen om afstand te bewaren: "Hierbij plaatsen we stickers op de vloer om de 1,5 meter afstand te markeren, maken we op de stoelen duidelijk waar je kunt zitten en werken we met plastic schermen. We testen of deze stickers en schermen werken en wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld de reiniging en het onderhoud van een trein."

Reizigers betrekken
Tjalling Smit: “De mening van de reiziger is hierin erg belangrijk. Het klantonderzoek en de praktijktesten gaan ons helpen om stap voor stap toe te werken naar een OV dat weer door zoveel mogelijk reizigers gebruikt kan worden. We trekken samen op met het ministerie van IenW, ProRail en andere vervoerders en betrekken reizigers en reizigersorganisaties bij de plannen die we maken om treinen en stations in recordtempo voor te bereiden. We moeten het samen doen. Voorop staat dat onze medewerkers en reizigers veilig zijn en voldoende afstand kunnen bewaren. En dat Nederland voor noodzakelijke reizen op NS kan blijven rekenen.”

Onderzoeksleider Mark van Hagen van NS: “Om inzicht te krijgen in zowel de korte- als de langetermijneffecten van de coronacrisis, worden reizigers de komende periode op meerdere momenten bevraagd. We onderzoeken wat de effecten zijn op hun reisgedrag en in hoeverre ze mogelijkheden zien om thuis te werken of om hun reizen te spreiden. Ook zullen we aanvullend onderzoek doen naar specifieke maatregelen om voldoende afstand te bewaren, zoals het vooraf aanmelden voor een treinreis. De TU Delft gebruikt deze inzichten voor wetenschappelijke publicaties, zodat de kennis ook beschikbaar komt voor een breder publiek .”

TU Delft onderzoekster Danique Ton werkt met haar collega’s van het Smart Public Transport Lab en het Active Modes Lab aan dit project: “Het is mooi om te zien dat we met behulp van onze wetenschappelijke methoden inzichten kunnen krijgen in mogelijke veranderingen in reisgedrag van mensen. Met die inzichten kunnen we de NS en de hele OV-sector helpen zich optimaal aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.”