'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

De NS moet na klachten op initiatief van de Maatschappij Voor Beter OV beter onderbouwen dat het zijn monopoliepositie niet misbruikt om reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam de duurdere Fyra in te jagen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het spoorbedrijf tot 16 april de tijd gegeven om met extra bewijzen te komen. Dat zou blijken uit een een brief aan de NS die in handen is van Spits.

De waakhond wil volgens Spits van de NS weten hoe de Fyra en de normale dienstregeling tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Rotterdam elkaar precies aanvullen. De ACM wil ook reizigersprognoses krijgen van de NS op beide treinlijnen. De NS moet ook aan de ACM aangeven hoe tevreden reizigers zijn over de geleverde diensten op beide lijnen. Door het ontbreken van cijfers is het voor ACM nu onduidelijk of de verslechtering van de binnenlandse treindienst geen machtsmisbruik is van de NS.

De ACM stelt de NS ook vragen over de buitenlandse lijn van Fyra, hoewel deze door defecten aan het materieel al een tijdje niet rijdt. De waakhond vindt volgens Spits dat de NS duidelijker moeten uitleggen wat voor kaartjes precies worden verkocht. Ook moet beter worden uitgelegd waarom kaartjes voor de Fyra moet worden gereserveerd. De ACM hamert er tot slot op dat internationale reizigers de mogelijkheid moeten krijgen een abonnement af te sluiten. Vlak voor het uitvallen van de internationale Fyra zijn hier wel verbeteringen in doorgevoerd, maar ACM wil weten of deze structureel zijn.

Volgens de forenzenkrant heeft ACM afgelopen najaar voor het eerst bij de NS informatie ingewonnen over de Fyra, na klachten over de hogesnelheidstrein van reizigersorganisaties. Naar aanleiding van de gegeven antwoorden stelt ACM nu de extra vragen. De NS wil tegenover Spits niet op de vragen ingaan.


'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra' (Foto: Novum)