EU-hof blijft bij maximumkosten mobiel telefoonverkeer

Het Europese hof van justitie, de hoogste rechtbank in de Europese Unie, heeft dinsdag een protest van vier Britse mobiele telefoonaanbieders verworpen. De aanbieders willen af van de Europese maximumtarieven voor het gebruik van een mobiele telefoon in het buitenland.

De Britse takken van Vodafone, Telefonica O2, T-Mobile en Orange zijn het er niet mee eens dat de Europese Unie maximumtarieven invoert voor het zogenaamde 'roaming', de extra kosten voor bellen en gebeld worden in het buitenland.

Het Europese hof veegde hun argumenten van tafel en zei dat de uitvoerende EU-commissie haar macht niet heeft misbruikt toen zij in 2009 in heel Europa de tarieven voor roaming-kosten vastzette. Het hof steunde ook de maximumtarieven die zijn ingesteld door de EU. Volgens het hof heeft de EU heel goed gekeken naar de economische gevolgen die het instellen van het maximumtarief met zich meebrengt.

Doordat de EU maximumtarieven heeft ingesteld is de telefoonrekening van Europese reizigers met ongeveer 35 procent gedaald. De gemiddelde kosten voor roaming binnen de Europese Unie waren 1,15 euro per minuut. Dat was meer dan vijf keer zoveel als de kosten die telecombedrijven moesten maken om de telefoontjes naar elkaar door te zetten. Een telefoongesprek van vier minuten van Cyprus naar België kostte meer dan twaalf euro.

De Europese Commissie heeft niet alleen voor bellen een maximumtarief ingesteld, maar heeft ook de kosten voor het versturen van sms-berichten en het gebruik van mobiel internet aan banden gelegd.

Vanaf 1 juli worden de kosten voor bellen in het buitenland opnieuw verlaagd. De EU stelt dan een maximumtarief in van 39 cent per minuut voor een telefoontje vanuit het buitenland en 15 cent voor het ontvangen van een telefoongesprek in het buitenland. Consumenten moeten wel vanaf 1 juli een limiet instellen voor de kosten die ze bereid zijn te maken voor het gebruik van mobiel internet in het buitenland. Ze krijgen vervolgens een waarschuwing als ze in de buurt van de limiet komen. Zo wordt voorkomen dat klanten enorme telefoonrekeningen krijgen.