[NASCAR] Uitslag Coca Cola 600

Kurt Busch heeft in de NASCAR Sprint Cup Series de Coca-Cola 600 op zijn naam geschreven. Op de Charlotte Motor Speedway bleef hij Jamie McMurray en Kyle Busch voor. Kevin Harvick blijft aan de leiding in het klassement.

Ryan Newman had de snelste tijd in de trainingen gereden, maar er van profiteren kon hij niet, omdat Kurt Busch hem al na zes ronden passeerde. Laatstgenoemde sloeg meteen een groot gat, terwijl Newman uiteindelijk zijn tweede plaats in moest leveren aan David Reutimann. De coureur die in de beginfase de meeste plaatsen pakte was McMurray die na achttien ronden al dertien plaatsen goed had gemaakt.

Net nadat na 50 ronden de eerste pitstops waren geweest kwam de eerste gele vlag van de dag. Juan Montoya verloor de controle over zijn bolide, maar raakte niets. Omdat Denny Hamlin niet besloot te pitten kon hij het veld in ronde 64 als nieuwe leider op gang brengen. Lang duurde dit niet, want Kurt Busch pakte drie ronden later de eerste stek weer over.

Na 91 van de 400 ronden was de tweede vlag nadat Marcos Ambrose de controle over zijn auto verloor en de muur raakte. Hierbij liep de bolide schade aan de rechter achterzijde op. Na de pitstops die volgden was Jimmie Johnson de nieuwe leider. Hij vocht na de herstart een strijd uit met Kurt Busch die de viervoudig kampioen uiteindelijk won. Busch moest genoegen nemen met plek twee, maar werd niet veel later aangevallen door zijn jongere broer Kyle, die na 110 ronden plek twee overnam.

Twintig ronden later had Johnson problemen met zijn auto, waarna de gebroeders Busch de eerste twee plaatsen in handen kregen. Dit veranderde niet na de stops na 150 ronden, want Kyle behield de eerste plaats voor Kurt. Ondertussen was Greg Biffle de top tien binnengeslopen na als 40e te zijn gestart.

Een aanrijding tussen Hamlin en Johnson zorgde er na 166 ronden voor dat beiden met schade de pits op moesten zoeken. Voor Kyle Busch waren de druiven zuur, want bij zijn stop reed hij niet alleen tegen Brad Keselowski aan, maar ook zijn stuurwiel leek verbogen te zijn en als veroorzaker van de crash zou hij ook een drive-through krijgen. Dit gaf de leiding terug aan Kurt Busch, voor Clint Bowyer en Biffle.

Door rommel op de baan slaagde Bowyer er in ronde 215 voor om de leiding te pakken. Lang duurde dit niet, want Busch nam enkele ronden later het heft weer in handen. Hij sloeg een groot gat naar Reutimann die plaats twee ondertussen overgenomen had. McMurray was opgeklommen naar plaats vier en feliciteerde tijdens de race zijn teambaas Chip Ganassi nog met de overwinning van Dario Franchitti in de Indy 500.

Na 267 van de 400 ronden kwam het veld opnieuw binnen voor banden en brandstof. Matt Kenseth was een van de eerste stoppers en wist zo de leiding over de pakken. Lang kon hij er niet van genieten, want vijf ronden later crashte Johnson in de muur, waarbij hij zowel de muur aan de buitenzijde als die aan de binnenzijde van de baan raakte. Zijn bolide werd met zware schade naar de pits afgevoerd.

De herstart werd een prooi voor Kurt Busch die wederom de leiding overnam. Hoewel Kenseth een goede auto had moest hij na 285 ronden toch McMurray voor laten gaan. Na 299 ronden haalde McMurray ook Busch in, maar beiden konden meteen daarna in de remmen, omdat Robby Gordon met een lekke band de muur raakte. Kurt Busch kon de leiding bij de herstart weer overnemen, maar hij moest vrijwel direct er na weer inhouden, omdat de volgende gele vlag werd veroorzaakt door Biffle die de muur raakte.

Busch bleef de leiding houden, voor McMurray en Reutimann. Na 339 ronden pakte McMurray de eerste plaats weer over, maar ruim tien ronden later moest hij alsnog binnen voor banden en brandstof. Earnhardt jr. deed dit als enige niet en ging hierdoor aan de leiding. Na 365 ronden moest hij alsnog, wat de leiding weer gaf aan McMurray. Met nog 24 ronden te gaan kreeg Ambrose problemen met zijn bolide waarna hij met alle vier wielen los van de grond door de lucht vloog.

Terwijl alle leiders binnenkwamen, waren het Jeff Gordon en Mark Martin die dit niet deden. De herstart werd echter een prooi voor Kurt Busch, voor McMurray en Kyle Busch. In deze stand zou ondanks pogingen van McMurray geen verandering meer komen.

In het klassement gaat Kevin Harvick met 1.898 punten nog altijd aan de leiding. Hij heeft een voorsprong van 29 punten op Kyle Busch en 117 op Matt Kenseth. Jeff Gordon wist twee plaatsen te klimmen, terwijl Kurt Busch er dankzij zijn winst drie klom. Jimmie Johnson verloor door zijn crash drie plekken, terwijl Greg Biffle er twee inleverde.

Uitslag Coca Cola 600

Pos. Grid Coureur Merk Punten/Bonus Ronden Uitval
1 2 Kurt Busch Dodge 195/10 400  
2 27 Jamie McMurray Chevrolet 175/5 400  
3 9 Kyle Busch Toyota 170/5 400  
4 11 Mark Martin Chevrolet 160/0 400  
5 6 David Reutimann Toyota 160/5 400  
6 15 Jeff Gordon Chevrolet 155/5 400  
7 10 Clint Bowyer Chevrolet 151/5 400  
8 33 Paul Menard Ford 142/0 400  
9 1 Ryan Newman Chevrolet 143/5 400  
10 16 Matt Kenseth Ford 139/5 400  
11 23 Kevin Harvick Chevrolet 130/0 400  
12 4 Kasey Kahne Ford 127/0 400  
13 8 Joey Logano Toyota 129/5 400  
14 18 A.J. Allmendinger Ford 121/0 400  
15 26 Tony Stewart Chevrolet 123/5 400  
16 31 Carl Edwards Ford 115/0 400  
17 14 Sam Hornish Jr. Dodge 112/0 400  
18 7 Denny Hamlin Toyota 114/5 400  
19 32 Regan Smith Chevrolet 106/0 400  
20 37 Brad Keselowski Dodge 108/5 400  
21 39 Elliott Sadler Ford 100/0 400  
22 24 Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 102/5 400  
23 3 Martin Truex Jr. Toyota 99/5 400  
24 35 David Ragan Ford 96/5 400  
25 12 Jeff Burton Chevrolet 88/0 400  
26 28 David Gilliland Ford 90/5 398  
27 25 Bill Elliott Ford 82/0 397  
28 41 Travis Kvapil Ford 79/0 397  
29 13 Casey Mears Toyota 76/0 396  
30 21 Scott Speed Toyota 73/0 395  
31 38 Bobby Labonte Chevrolet 70/0 395  
32 40 Greg Biffle Ford 67/0 394  
33 36 Robby Gordon Toyota 64/0 394  
34 43 J.J. Yeley Dodge 61/0 393  
35 42 Kevin Conway * Ford 58/0 393  
36 34 Marcos Ambrose Toyota 55/0 375  
37 5 Jimmie Johnson Chevrolet 57/5 364  
38 20 Juan Montoya Chevrolet 49/0 306 In Pit
39 19 Joe Nemechek Toyota 46/0 46 In Pit
40 29 Todd Bodine Toyota 43/0 41 In Pit
41 22 Johnny Sauter Chevrolet 40/0 37 In Pit
42 30 Michael McDowell Toyota 37/0 34 In Pit
43 17 Dave Blaney Toyota 34/0 25 In Pit
DNF = did not finish;
* = rookie;
Bonus: 5 bonuspunten voor het leiden van minimaal 1 ronde;
5 extra bonuspunten voor het leiden van de meeste ronden


Stand na 13 van de 36 races (top 12)

Pos. Coureur Punten Verschil Races Poles Wins Top5
1 Kevin Harvick 1898 Leader 13 0 1 4
2 Kyle Busch 1869 -29 13 1 2 4
3 Matt Kenseth 1781 -117 13 0 0 4
4 Jeff Gordon 1760 -138 13 0 0 5
5 Denny Hamlin 1732 -166 13 0 3 5
6 Kurt Busch 1726 -172 13 1 2 5
7 Jimmie Johnson 1694 -204 13 0 3 5
8 Jeff Burton 1657 -241 13 0 0 3
9 Greg Biffle 1648 -250 13 0 0 2
10 Mark Martin 1635 -263 13 1 0 5
11 Carl Edwards 1602 -296 13 0 0 1
12 Ryan Newman 1547 -351 13 1 1 2