Sony: "PS3 zal spoedig beter verkocht zijn dan X360"

In onze regelmatig terugkerende nieuwscategorie publisher-propaganda hebben we dit keer de VP van Sony, Peter Dille, aan het woord. In een interview met de Amerikaanse website IGN sprak Dille zijn volste vertrouwen uit over de positie van de PlayStation 3 op de consolemarkt. Momenteel mag de Xbox 360 dan acht miljoen keer meer over de toonbank zijn gegaan (39 miljoen om 31 miljoen), maar dat is een situatie die spoedig verholpen zal zijn.

Volgens Dille heeft de PS3 twee punten waarom hij de console van Microsoft zal verslaan. De eerste is zijn langere levensduur. Sony heeft altijd gezegd dat de PS3 tien jaar op de markt mee moest draaien en volgens Dille gaat dat ook zeker lukken. De X360 aan de andere kant zal veel eerder van de markt gehaald worden door Microsoft.
Daarnaast heeft Microsoft niet kunnen profiteren van zijn eerdere launch. Ondanks de voorsprong die de soft- en hardwaregigant uit Redmond kon opbouwen is het verschil tussen de twee beperkt gebleven. De Amerikanen voelen de hete adem van de Japanners in hun nek en spoedig zullen ze Sony zelfs op de rug moeten kijken.

Wat betreft de console zelf is Dille ook een groot fan van Home, de virtuele wereld waar je je met de PS3 in kunt verdiepen. De gemiddelde bezoekers spendeert zo'n 60 minuten in Home wat volgens Dille erg veel tijd is.
Los van het succes bij het publiek is het ook een succes voor Sony zelf. De ingame items zoals t-shirts kosten namelijk erg weinig om te maken en zijn vanaf de launchdag winstgevend. Daarbij zorgen ze ook nog voor promotie van de games die op de kleding staat. Mensen zien games in Home, gaan zich vervolgens in dat spel verdiepen en komen hem dan wellicht ook nog.

Het volledige interview met Peter Dille, waarin hij praat over de tegenvallende launch van de PS3 en de successen van PSN, kun je terecht op IGN.