BMW met nieuwe onderdelen naar Monaco

Het BMW F1-team heeft nieuwe ontwikkelingen op de bolide voor de komende race in Monaco. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat het team gedetailleerde tekeningen heeft vrijgegeven. Het team zal in Monaco onder andere een aangepaste voorvleugel, brake ducts, stuurbekrachtiging en achtervleugel gebruiken.

In tegenstelling tot andere races zijn de aerodynamica en het motorvermogen van ondergeschikt belang. Willy Rampf, technisch directeur van het team: "Het circuit van Monaco heeft de laagste gemiddelde snelheid van het seizoen. Lange rechte stukken ontbreken waardoor topsnelheid hier van ondergeschikt belang is. De baan is min of meer een aaneenschakeling van bochten en dat vraagt om een andere aanpak als het gaat om de set-up van de auto. In Monaco draait alles om downforce en we gebruiken daarom onderdelen die speciaal voor dit stratenparcours zijn ontworpen."

"We hebben een nieuwe voorvleugel die voor maximale downforce kan zorgen. We hebben deze vleugel voor het eerst op het circuit van Barcelona gebruikt en daar bleek deze erg succesvol. In Monaco gebruiken we een aangepaste versie van deze vleugel. Verder introduceren we een nieuwe stuurbekrachtiging, die de coureurs meer feedback moet geven," aldus Rampf.

Rampf vervolgt: "De lagere gemiddelde snelheid houdt in dat er minder lucht door de radiatoren komt. Ook het feit dat de wagen is afgesteld voor maximale downforce, leidt ertoe dat de koeling minder efficiënt verloopt. De voorvleugel staat bijvoorbeeld zo steil dat een groot deel van de luchtstroom over de luchtinlaten wordt geleid. Op deze manier blijft de Grand Prix van Monaco dus altijd een serieuze uitdaging voor de ingenieurs!"