Vandaag aftrap Talpa

Icoon Media nieuws Vanaf 18.00 uur vanavond zal de nieuwe televisiezender Talpa haar intrede doen in het Nederlandse televisielandschap. Het kanaal van mediamagnaat John de Mol zal aftrappen met promotiefilmpjes voor Talpa. Om 19.30 uur zal er een klok te zien zijn die aftelt naar 20.00 uur. Dan wil Talpa echt van start gaan.

Talpa zendt dan een vooraf opgenomen programma uit van Linda de Mol, Beau van Erven Dorens en Jack Spijkerman. Kijkers zullen een kijkje in de keuken krijgen en nieuwe collegae worden gepresenteerd. Zo zal Spijkerman te zien zijn met zijn zoektocht naar cabaretiers die met hem willen werken bij de nieuwe zender.

De rest van de avond is ingeruimd voor een concert van Marco Borsato en vanaf 23.00 uur de eerste live televisie. Het programma 'De Wedstrijden' toont de samenvattingen van eredivisiewedstrijden. Wilfred Genee, Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen zullen dit programma presenteren. Vanaf 02.00 uur zal Talpa weer omschakelen naar Nickelodeon.

'Talpa is geen wraakoefening'
In een paginagroot interview met BN de Stem toont de Mol zijn visie op de aftrap van de zender. Volgens eigen zeggen is de komst van Talpa niet bedoeld om de rest in Hilversum een lesje te leren. De Mol: "Ik wil geen rekeningen vereffenen in het Hilversumse, zoals ik ook heb gelezen. Ik luister niet naar die kritiek."

Logo Talpa Televisie De storm van kritiek rondom de komst van nieuwe elementen (bevalling) in Big Brother heeft de Mol verbaasd. Volgens hem maken de journalisten weer dezelfde fouten als bij de eerste versie van Big Brother. "Opnieuw worden er aannames gedaan die nergens op zijn gebaseerd. Ergens werd al precies beschreven hoe de bevalling eruit gaat zien. Ik kan nu al zeggen dat het in elk geval niet gaat gebeuren als in het gelijknamige programma. De camera er dus niet close op."

Vooral de psychologische impact op de vrouw en de groep interesseert hem. Hij is benieuwd of er een goedkoop argument door de medebewoners wordt verzonnen om haar weg te stemmen. Ook de ontwikkelingen na de geboorte wekken nieuwsgierigheid. De Mol vraagt zich af wat er dan zal gebeuren binnen het huis.

Met Talpa mikt de Mol op een marktaandeel binnen een jaar van tien procent. In mei zal de balans worden opgemaakt. "Voor hetzelfde geld wordt het een grote flop. Dertig procent van de programmering komt uit bestaande titels, de rest is nieuw. Ik verwacht dat we bijvoorbeeld met het voetbal binnen een half jaar op het niveau van de NOS zitten."

In februari/maart zal met kabelmaatschappijen gepraat gaan worden over een tweede kanaal. Volgens de Mol is er genoeg ruimte daarvoor. "Vergelijk het met Heineken, die ook Amstel op de markt brengt. Of uitgever Sanoma, die zowel de Libelle als de Margriet heeft."