Winst maken door te falen

In de rubriek Plat Haags nemen TheGrandWazoo, Driek Oplopers, Luc van Lier, Petertjeprik en harry64 het Nederlandse politieke landschap onder de loep. Vandaag vraagt Petertjeprik zich af waarom het de spoorwegmonopolisten is toegestaan om te verdienen aan hun falen.
 

Beste Driek,

We gaan het weer over treintjes hebben dit weekend? Welnu, veel weet ik niet over treinen of de Nederlandse Spoorwegen. Ook niet over ProRail of het NS Stations Retailbedrijf. Toch zitten er mij wat betreft dit laatste bedrijf wat vragen dwars.

In de periode dat ik stage liep in Hilversum, ergens in 2009, maakte ik regelmatig een totale lamlegging mee van het spoor rondom Utrecht. Storingen vanwege een botsing. kapotte wissel, defecte trein, herfstblaadjes, bevroren bovenleidingen, spontaan ontbrandende controlekamers en meer van dat soort onfortuinlijkheden. Wanneer ik tijdens zo'n storing tussen de horde mensen in de Utrechtse stationshal vertoefde dan viel mij altijd één ding op: de drukte bij al die cateringbedrijfjes, zoals Julia's, De Kiosk, De Broodzaak, Smullers, Swirls, Starbucks, Burger King en Albert Heijn to go. Deze bedrijfjes zetten tijdens zo'n storing tezamen duizenden euro's extra om.

Sallaint detail: dit zijn geen aparte bedrijven. Alle winkeltjes in de stationshallen van Nederland zijn van één en hetzelfde bedrijf: NS Stations Retailbedrijf. Bekende merknamen zoals Starbucks, Burger King en Albert Heijn to go zijn in deze stationhallen formules die zijn ingekocht door NS Stations Retailbedrijf. Met andere woorden, het zijn franchises. Dit betekent dat de extra centjes die in de stationshallen worden verdiend tijdens een storing allemaal terechtkomen bij NS Stations Retailbedrijf. Tijdens een storing verdient dit bedrijf dus tonnen aan de gestrande reizigers.

En van wie is NS Stations Retailbedrijf? De Nederlandse Spoorwegen. Jawel, NS Stations Retailbedrijf is een dochteronderneming van de NS. Het is toch wrang dat wanneer de NS en/of ProRail falen en er een lamlegging van het spoor volgt, de dochteronderneming van de NS tonnen opstrijkt met diezelfde storing. Daarmee kunnen de Nederlandse Spoorwegen dus indirect veel centjes verdienen met het eigen falen.

Driek, wat zegt de "NS-concessie", die je gisteren aanhaalde,  eigenlijk over verdienen aan eigen falen? In hoeverre is de reiziger vlak naast het spoor beschermd tegen de spoorwegmonopolisten? En weten de reizigers dat de voorgeschotelde keuze tussen de verschillende cateringbedrijfjes in de stationshallen niet meer dan een gekunstelde keuze is? Als een reiziger iets in de stationshallen koopt kiest hij/zij, wellicht onbewust, altijd voor hetzelfde bedrijf. Weten de reizigers dat wanneer ze tijdens een storing iets kopen in de stationshallen zij eigenlijk het falen van hun vervoerder belonen?

Groet,

Petertjeprik