Piet den Dolder overleden (1888-1960)

Waarschijnlijk is het u ontgaan, maar gisteren is Piet den Dolder overleden. Een ware legende is van ons heengegaan. Den Dolder werd bekend met hits als ‘When the Pussy makes Perfume’ en ‘One Needle makes two Happy Dwarves’. Zijn ‘Saint Dolder and The Dirty Baguettes, volume 1’ is wellicht één van de invloedrijkste albums uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.

Ondanks Den Dolders grote invloed op hedendaagse Nederlandse zangers is het niet vreemd dat er over de dood van deze legende nauwelijks is gerapporteerd. Den Dolder was namelijk een notoire camera-ontduiker. Uitnodigingen voor De Wereld Draait Door, Pauw en Witteman en Jensen! sloeg hij consequent af. Ook interviews met de grote dagbladen weigerde hij en societyfeestjes bezocht hij niet. In 1996 maakte Den Dolder een uitzondering voor de daklozenkrant. Dit zette kwaad bloed bij de gevestigde media. Sindsdien kreeg hij geen uitnodigingen meer.

De kans is aanwezig dat Nederlandse muzikanten Den Dolders naam laten vallen wanneer hen wordt gevraagd wie hen het meest heeft beïnvloed. Naast het rijke oeuvre van de artiest, werden ook zijn adviezen alom geroemd. In het werk van veel Nederlandse artiesten is de invloed van Den Dolder dan ook duidelijk te horen. Wat dacht u bijvoorbeeld van de stemuithalen van Marco Borsato in het nummer ‘Vandaag is Rood’. Deze uithalen waren op advies van Den Dolder. Borsato zong deze eerst met de zogenaamde ‘korte kuch’, een Utrechtse zangtechniek waar de laatste letters van een woord niet wordt uitgesproken. Iets waar Den Dolder naar eigen zeggen een “verschrikkelijke kankerhekel aan had”. Ook André Hazes had veel aan Den Dolder te danken. De grote doorbraak van deze artiest  zou er nooit geweest zijn zonder Den Dolder. Het nummer ‘Vlieger’ heette eerst ‘Struisvogel’, omdat Hazes dacht dat struisvogels konden vliegen. Den Dolder maakte Hazes erop attent dat dit niet het geval is en sprak tevens het vermoeden uit dat vliegende vogels de emotionele bagage van het nummer waarschijnlijk toch niet konden dragen. Daarom werd de struisvogel op advies van Den Dolder een vlieger. De voorliefde van Anouk voor negers komt ook door Den Dolder. Hij adviseerde de zangeres om voornamelijk seks te hebben met negers. Dit heeft Anouk geholpen bij de ontwikkeling van een uniek stemgeluid. Den Dolder zou hier laten over gezegd hebben: “Niks is zo mooi als de stem van een zangeres die regelmatig keihard in d’r reet wordt gepakt door een grote negerpiemel.”

Den Dolder stond wellicht het meest bekend om zijn jazzy baseline rockstem, maar hij speelde ook gitaar, orgel en drum. Later in zijn leven ontdekte Den Dolder bijkans dat hij een begenadigd rechtsscheef-dwarsfluitspeler was. Met name zijn lage driekwartsmaat met opwaartse G-noot zou wereldwijd onder de rechtsscheef-dwarsfluitspelers worden geroemd. Daarnaast hebben existentiële vragen en uitspraken van Den Dolder een plekje veroverd in ons vaderlands vocabulaire. Wie is er niet vertrouwd met “Heb je soms een euro voor een slaapplek vanavond?”, “Dankjewel mevrouw, meneer, tot de volgende keer” en “Wie koopt er straks een patatje met voor me?” en “ Waarom wil je niet met me praten, kuthoer?!”?

Met trots wil ik u bekennen een goede vriend van Piet te zijn geweest. Als we elkaar tegenkwamen in de binnenstad van Utrecht, dan spraken we altijd met elkaar. Hij liet dan foto’s zien van bekende wereldartiesten en vertelde trots over zijn wereldtournees. Ik, en ik hoop u met mij, zal hem in ieder geval erg gaan missen. Of Den Dolder wordt begraven is niet bekend.