Loterijen en optochten

Fir3fly stuurde via de submit de volgende column in:

Estoril, 6 mei 2012. Casey Stoner wint de MotoGP race in Portugal met een seconde voorsprong op Jorge Lorenzo. Het verschil tussen de twee is de gehele race nooit meer dan die ene seconde geweest, en halverwege was het zelfs even minder dan een tiende. Tot inhaalacties of pogingen daartoe is het echter niet gekomen. De reacties over de race onder de fans konden niet meer verdeeld zijn: de ene helft vergelijkt de race met een optocht en zegt halverwege in slaap gevallen te zijn, terwijl de rest het aanschouwen van het ultieme perfectionisme van beide rijders vermaak genoeg vindt.

Een aantal weken daarvoor vond in Bahrein uiteindelijk dan toch de Formule 1 race plaats. De baan wordt over het algemeen beschouwd als saai en inspiratieloos. Na de race is die mening compleet omgeslagen. Er zijn inhaalacties, de stukken rubber vliegen door de lucht en er wordt tot de laatste paar ronden gevochten om de overwinning. De fans zijn over het algemeen positief.

Maar er is kritiek. Onder anderen van Michael Schumacher. De zevenvoudig wereldkampioen vindt het onacceptabel dat hij dankzij de Pirelli-banden zijn auto niet op de limiet kan besturen. Zou hij dat wel doen dan zijn zijn banden binnen enkele ronden aan gort gereden. De races zijn volgens hem meer een loterij dan een echte wedstrijd. Kijkend naar de uitslagen van de gereden races dit jaar en het verloop daarvan (uitgezonderd Maleisië, dat was sowieso een loterij dankzij de regen) is het moeilijk om niet toe te geven dat der Michael wel zeker een punt heeft.

Volgers van beide klassen roepen nu om regelwijzigingen. Veel MotoGP fans vinden dat er meer restricties moeten komen op electronica en een standaard ECU motormanagementsysteem voor iedereen, net als in de F1. Op hun beurt zijn er groepen F1 volgers die vinden dat het huidige regelklimaat (en dan vooral de banden) te veel de technologische superioriteit van de klasse inruilt voor simpel entertainment. Wie heeft er gelijk?

Ik ben het zelf met de heer Schumacher eens. Mijn interesse in de Formule 1 is de afgelopen jaren danig gedaald, dankzij de regelwijzigingen die de FIA doorgevoerd heeft sinds 2009. Zeer strakke regelgeving en veel standaardonderdelen leidden tot bizarre situaties als de dubbele diffuser in 2009, de geblazen diffuser van vorig jaar en de vreselijke getrapte neuzen van dit seizoen. Het absolute dieptepunt was Silverstone 2011 waar in één weekend de regels zo'n vijf keer omgegooid werden. En dat alles leidde netto tot weinig verandering.

Vergelijk de afgelopen paar seizoenen met die van 2005 tot en met 2008 en het is duidelijk dat de toevoeging van DRS en de snel slijtende Pirelli-banden de enige fundamentele veranderingen zijn. En dan vind ik DRS eigenlijk zelfs een goed idee. Het DRS-systeem is een elegante, nieuwe en innovatieve oplossing voor een fundamenteel probleem, precies het soort idee dat de F1 altijd heeft doen onderscheiden van elke andere vorm van autosport.

Zoals met alle dilemma's is ook in dit geval het antwoord niet zwart of wit. Bijvoorbeeld, mijn hierboven beschreven mening impliceert niet dat ik de F1 niet meer volg of dat de race in Bahrein voor mij niet vermakelijk was. Of dat ik niet liever zou zien dat Lorenzo en Stoner tot de laatste bocht om de overwinning vochten. Uiteraard zie ik dat laatste liever, maar als dat niet gebeurt is het kijken naar zo'n race nog altijd het enige dat ik wil doen op zondagmiddag. Het enige verschil met enige jaren geleden is dat ik nu, mocht het voorkomen, altijd de MotoGP race boven die van de F1 zou verkiezen.

Is er dan een gulden middenweg? Zijn beide groepen fans te verenigen? Daar heb ik zelf nog geen antwoord op. Wel vind ik dat de fans ook best eens wat meer naar zichzelf zouden kunnen kijken. Mensen die klagen over het gebrek aan inhaalacties in de MotoGP zouden voor dat soort vermaak er goed aan doen de andere klassen te volgen, te weten Moto2 en Moto3. In beide wordt er op zeer vergelijkbare en simpele motoren om elke centimeter gevochten. Ook die races kijk ik met veel plezier. Verder zouden F1 fans die zich ergeren aan de Pirelli-loterijen best eens naar de tweewielers kunnen kijken. Als iemand passie heeft voor het racen, maakt het dan echt uit hoeveel wielen de voertuigen hebben?