"Jezus heeft constant een stijve"

Omdat Hij nooit van Zijn kruis af kan blijven…”
Deze wijsheid had ik maar wat graag in een afwijkende kleur dakpan aan de wereld kenbaar gemaakt. Maar helaas, ik woon in een benedenhuis en mijn gristelijke bovenbuurman wordt er niet echt warm van.
Ach, zo leer je met teleurstellingen om te gaan.
Met enige bitterheid, dat wel. Ik beoogde slechts wat tegenwicht te geven aan de dwingende leus die al sinds mensenheugenis de gevel van de Leger des Heils-vestiging aan de Prinsegracht in Den Haag ontsiert: ”En tóch heeft U God nodig!” Ontsierend, niet zozeer vanwege de boodschap, maar omdat het op zo’n puberale stampvoetende manier is geformuleerd. Niettemin was die leus in een vervlogen tijdperk eigenlijk wel vermakelijk. Tot eind jaren tachtig namelijk was er twee panden verderop een handel in autoaccessoires gevestigd, die óók reclame op zijn gevel voerde. Zodat er naast elkaar stond te lezen:
“En tóch heeft U God nodig!”… “Voor ál Uw auto-onderdelen!” 

Nu is er in Giessendam een boer, die bij uitspraak van de Raad van State, gedwongen wordt om het levensgrote “Jezus redt” van zijn schuurdak te halen. De evangeliserende tekst zou niet in het landschap passen!
Pardon? We hebben het hier wel over onze eigenste Biblebelt! Een bezienswaardigheid! Een gebied waar mensen wonen die nog geloven dat de aarde plat is en waar je als kind geen vaccin krijgt tegen bof, mazelen, rode hond of polio. Ik woon daar niet. Maar had dat wel het geval geweest, dan had ik bij wijze van tegenwicht mijn schuurdak zeker gesierd met:
“Liever een afgedreven embryo dan een Staphorst vol met polio”
 
“Jezus redt” past net zo in die streek als de school ‘Met den Bijbel’, zwarte kousen, Gereformeerde menstruerende meisjes met een vlecht in het haar ten teken van onreinheid en bovenal de oogkleppenmentaliteit, verpakt in de gedachte: ‘In het isolement ligt onze kracht’
Daarom: láát die mensen toch. Je hoeft er niet eens een hek omheen te zetten.
En dat is wel eens anders geweest. Immers, het Christendom heeft in haar niets ontziende zendingsdrift een bloedig spoor door 2000 jaar geschiedenis van de mensheid getrokken. De van de geur van geschroeid mensenvlees doortrokken verspreiding van het geloof werd in snelheid alleen overtroffen door die van hét christelijke bijproduct bij uitstek: de syfilis

“Jezus redt” op je dak in de Biblebelt. Dat is eigenlijk overbodig; preken voor eigen parochie. Voor de godvruchtige en godvrezende mensen daar een waarheid als een koe.
De koe, in al zijn afzichtelijkheid een aanfluiting voor de schepping.
De koe, waarnaar overigens menig inwoonster van de Bijbelgordel lijkt te zijn gemodelleerd. Maar dat terzijde.
Want wat mij in deze kwestie het meest intrigeert, is dat de strenggelovige bevolking opstand predikt. Met andere woorden; tegen het gezag ingaat. Dat gaat rechtstreeks tegen de Bijbel in, die zegt:
"Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld."
Een doctrine, die onder Christenen in Nederland meer dan eens heeft geleid tot passiviteit of, erger nog, steun aan de Duitse bezetter.
Ik vrees dat we hier te maken hebben met een dubbele moraal. Maar mocht ik ongelijk hebben, dan is er nog hoop. Dan is in het verzet tegen deze op zich belachelijke overheidsbeslissing weer een glimp zichtbaar van wat de eerste christenen in feite waren: revolutionairen.

Laten we eerst maar eens afwachten of Jezus dit redt.

Omdat dat wel effe kan duren, zie ik meer heil in het voorstel dat Amnesty International onze regeldriftige overheid eens doorlicht op grondwettelijke principes als recht op vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid.

De rest van het land zal het, met het WK-voetbal nog vers in het geheugen, een zorg zijn.
En eigenlijk hoor ik ook liever Frank Snoeks uitroepen:
“Jezus redt! … Hij is namelijk in een bloedvorm. Maarten Stekelenburg moet voor zijn basisplaats vrezen! Als er Iemand stijlvol ballen uit het kruis kan halen, dan is het deze Jezus wel!...”

© Karel Kanits