Geld en Games

Goedenmiddag dames en heren.

Ik ben verheugd dat u in zulke grote aantallen kon komen op onze jaarlijkse informatie meeting.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we hebben het afgelopen jaar twee miljoen euro winst gehaald met de release van onze nieuwste game ,"The Arcade" en hopen nu met "The Arcade 2" een weg in te slaan waarin we de aandacht van de gamers kunnen vasthouden. "The Arcade 2" zal een nieuwe innovatieve 3D engine gebruiken waar we, zoals we allemaal inmiddels weten, al bijna meer dan een half jaar mee bezig zijn.

Ik ben dan ook zeer verheugd u allen te vertellen dat de bonus gehaald is! Onze programmeurs en developers hebben bergen werk verzet om de deadline te halen. Een applaus is denk ik wel op zijn plaats.

Dank u.

We gaan door naar het volgende agendapunt. Er zijn inmiddels ongeveer zestienduizend licenties verkocht van "The Arcade", maar een groei zit er niet meer in. Helaas hebben we twee patches moeten uitbrengen omwille van de vorige engine problemen. Dit heeft ons meer tijd en geld gekost dan gedacht. Zoals eerder opgemerkt is er nog steeds winst gehaald, maar beide patches hebben ons meer dan negentigduizend euro gekost. We hopen met ons nieuwe testsysteem het aantal bugs drastisch te verminderen. Het nieuwe testsysteem zal in ons testlaboratorium over een maand worden uitgerold. Ik herinner U er allen aan dat er overmorgen een cursus zal worden gegeven hoe U moet omgaan met dit nieuwe systeem. Schrijf U tijdig in!

Dit brengt ons meteen bij de volgende slide waarop duidelijk te zien is dat we de investering van het systeem er binnen vier jaar uit hopen te hebben. De prognoses voor 2005 en 2006 zijn desalniettemin positief te noemen. Een goede marketingstrategie heeft er voor gezorgd dat we de klant een aantrekkelijke combinatie kunnen aanbieden. Een console plus "The Arcade 2" voor een vriendenprijsje.

Samen met onze afdeling verkoop heeft marketing keihard onderhandeld met de console-fabrikant en we zijn in staat geweest een prima overeenkomst te sluiten. Ook hier zien de vooruitzichten er prima uit. We schatten dat er ongeveer achtduizend consoles samen met "The Arcade 2" verkocht zullen worden.

"The Arcade 2"'s verhaal en user interface maken helaas mindere tijden mee. Innovatie en Strategie heeft consessies moeten doen waar ze niet blij mee waren, maar over het algemeen vond de staf het programmeren van een vierde hoofdrolspeler net even te veel. Hierdoor zullen grote delen van het verhaal en de user interface opnieuw gecreëerd moeten worden.

Ik moet hierbij opmerken dat de omzet van "The Arcade" terugloopt. In nauw overleg is er besloten voor een simpele en betrouwbare kopieerbescherming, maar dat bracht extra kosten met zich mee. U moet denken aan extra servers en bandbreedte plus de nodige licenties. We zijn natuurlijk blij met het eerste overweldigende succes, doch kunnen tegelijkertijd niet ontkennen dat de investering een behoorlijke aderlating is geweest.

Nader onderzoek wijst tevens uit dat "The Arcade" inmiddels gekraakt is en op diverse plekken van het internet gratis ter download aangeboden wordt. Er is een schatting gemaakt dat we hierdoor de inkomsten van ongeveer vierduizend licenties mislopen. Natuurlijk werken we nauw samen met de diverse instanties, maar we moeten er rekening mee houden dat "The Arcade"'s omzet binnen korte tijd voor altijd stabiel blijft.

Ik zie de toekomst echter positief in! De klant heeft vertrouwen in ons product en wij bieden over vier maanden een demo van "The Arcade 2" aan. Diverse persdiensten hebben al aangegeven ons nieuwe spel met grote verwachtingen tegemoet te zien. Marketing heeft toestemming gegeven volgende week al drie extra screenshots vrij te geven. Alle persburo's worden op de hoogte gesteld.

Ik dank u allen voor uw aanwezigheid en wens u nog een prettige avond.