Keuzevrijheid?

Ik ben een gamer. Ik ben Mario of Link. Of Tiger Woods of Pac-Man. Misschien wel Pikachu of Samus. Wie weet ben ik wel Master Chief of een vallend blokje. Ben ik Frank West of heet ik Sam Fisher? Schiet ik mensen neer op een verre planeet of verkracht ik hoeren in San Andreas? Blaas ik mijn vijanden op met bellen bij Bubble Bobble of teken ik mezelf uit de penarie op een DS terwijl ik een roze kwak genaamd Kirby speel? In ieder geval heb ik als gamer heel veel keus.

Ik kan beslissen wanneer ik welk spel speel. Afgezien van ingebakken beperkingen in game of machine heb ik ook de keuze hoe ik een spel speel. Ik kan agressief zijn of blij. Ik kan dadelijk bewegen met een Wii of nu al dansen op een mat. Keus genoeg. Content genoeg. Toch?

Winnen van andere spelers is in een MMORPG veelal alleen mogelijk als je een flink hoog level hebt. Racen met 23 inch paarsgekleurde velgen is pas mogelijk als ik eerst de kleur paars en dan de 23 inch velgen zelf unlock. Op zich is daar niets mis mee, want die gast met het hogere level heeft daar flink zijn best op gedaan en die paarse velgen unlocken maakt waarschijnlijk onderdeel uit van de game. Het geeft leuke extraatjes en biedt een aangename uitbreiding op het standaard gameplezier. Moet kunnen.

Maar er komt een nieuwe marketingstrategie aan: micropayments. Je koopt (de licentie van) een game en kan eventuele uitbreidingen en accessoires er los bij kopen. Wie kent niet het paardje in Oblivion dat je kan voorzien van speciale armor? Ook daar is niet echt iets mis mee, al doet het een beetje vreemd aan dat je die armor niet gewoon kan unlocken door het spel (goed) te spelen. Heeft de gamer die meer geld er voor over heeft opeens voorrang op de wat zuinigere gamer gekregen? Money over effort?

Er moet natuurlijk flink veel geld verdiend worden op al die ontwikkeling van games en consoles, maar gaan we met deze rare manier van kiezen wel de goede kant op? Ik kocht laatst de geregistreerde versie van Lumines voor Xbox Live Arcade. Ik heb het spel ook voor de PSP en ik wilde het dolgraag hebben voor mijn Xbox 360. Wat schetst mijn verbazing? Je krijgt alleen de challenge mode! Wil je meer, dan koop je er dat maar bij! Wat de fuck!? Dat stond er niet bij in de omschrijving! Waarom mag ik opeens niet meer player versus cpu doen en waarom moet ik de puzzle mode er los bij kopen? Doe normaal! Waarom heb ik het gevoel dat ik opeens een halve game heb gekocht?

Electronic Arts heeft ook een geinige manier van micropayments verzonnen waarin je normaal te unlocken dingen ook kunt kopen! Je hoeft niet meer het hele spel van A tot Z uit te spelen om maar die speciale items te bemachtigen, maar voor een luttel bedragje een code krijgt waarmee je de items kunt unlocken. Daar is op zich niks op tegen, want je krijgt een volwaardige game die normaal (uit) te spelen is en je kunt zelf beslissen of je je gameplezier verlengt met add-ons. Extra quests, extra racebanen, extra teams, no problem. Maar wat als je later games gaat krijgen waarin je bepaalde items alleen maar kunt kopen? Ow wacht, die is er al!

In Guild Wars kun je sommige items alleen maar kopen! En er komt er nog een aan genaamd Gran Turismo HD, waarin je naar het schijnt maar een paar auto's krijgt en de rest er bij moet kopen. En nee, dat is niet hetzelfde als de Project Gotham Racing 3 uitbreidingen, want daar had je al een hele hoop auto's en krijg je dus redelijkerwijs genoemd een volledige game. Uitbreidingen zijn leuk, maar niet als ze opeens een rare verplichting worden. Ik koop toch ook niet maar de helft van een boek of maar drie autobanden van een auto waarbij het vierde een "verplichte upgrade" is?

In de echte wereld heb je al lang van die verplichte upgrades. Je kunt geen busreis naar Spanje boeken zonder Royal Class toeslag. Geen vliegtuig kun je meer in zonder belastingen of brandstoftoeslagen. Betalen moet je toch, maar het bij de verkoopprijs vermelden hoeft nog steeds niet. Gelukkig komt daar binnenkort verandering in, want ook de EU-top ziet in dat het zo wel hele rare lokkertjes worden. Mogen ze trouwens ook wel eens doen met al die belachelijke gsm aanbiedingen.

Kan het nog erger? Gaan we dadelijk, net zoals soap-series, korte kleine stukjes games krijgen met op het eind een cliffhanger? Afschuwelijk! Eerst ons lekker maken met een klein snoepje voor een klein bedrag om daarna voor nog meer snoepjes veel geld te vragen! Het lijkt griezelig veel op de handel van een drugsdealer. Je eerste shot is goedkoop en wil je meer dan ga je maar flink betalen. Veranderen gamers langzaam maar zeker in junkies die niet meer kunnen stoppen? Heten computeraars daarom "gebruikers"? Ik word bang van mijn games!

Je hebt gemerkt dat ik het niet erg vind dat mensen geld verdienen met hun games, maar dat ik betalen voor verplichte upgrades een hele slechte ontwikkeling vindt. Door psychologische werking "hoor je er niet meer bij" of voel je je minder als je niet hetzelfde hebt als je naaste omgeving. De eigenschappen ego, jaloezie en afgunst worden op een afschuwelijke wijze misbruikt door de spellenuitgevers om maar geld los te weken bij de mensen. Je wilt meer! Dokken! Niet je stinkende best doen of gewoon het spel uitspelen, maar betalen in keiharde euro's!

Gelukkig is er één ontzettend simpele oplossing:

Gewoon dat soort games niet kopen! Je bent niet verplicht een aanschaf te doen en misschien zijn er goedkopere of andere varianten van je favoriete games mogelijk. Wil je geen extra auto's voor PGR3? Koop ze dan niet! Vind je het Xbox Live Arcade concept van Lumines belachelijk? Gaat Gran Turismo HD standaard maar een handjevol wagens hebben en heb je geen zin om al die andere auto's te kopen? Games in kleine hoofdstukken bullshit? Doe er niet aan mee dan!

Ook niet illegaal gaan lopen doen, want daar schiet je echt niks mee op. Weet gewoon dat als je een dergelijke game wilt spelen dat je eerst even dient te onderzoeken of je het wel eens bent met de manier waarop de game in elkaar steekt. Reviews kunnen je daar bij helpen. Weet wat je koopt en weet wat voor keuzevrijheid je (niet) hebt bij dat soort games. Lees de verpakkingen goed door en laat je informeren of er bijkomende kosten zijn. Is iets te mooi om waar te zijn? Waarschijnlijk is het te mooi om waar te zijn.

Koop verstandig.