Een abonnement... wat nu?

Iedereen koopt wel eens wat. Zijn het niet je laatste games of de broodnodige voedingsvezels, dan haal je misschien wel eens een abonnementje. Het is in deze wereld van automatisering bijzonder makkelijk om ergens lid van te worden en dat is bij bepaalde gamediensten of zelfs games niet anders.

Ik reviewde een tijdje geleden Phantasy Star Online, waarin zowel een offline verhaal als een MMORPG-gedeelte zit. Voor dat laatste dien je per maand een eurootje of zeven neer te tellen, wat op zich niet zo heel veel is. Dus startte ik mijn Xbox 360 op en ging eens na hoe ik de geneugten van online gameplay in PSO kon testen. Een paar tellen later word ik geleid naar de abonnementaanschaf van het zogenoemde Hunters License. Met één druk op de knop ben ik lid.

Normaal gesproken moet je voor abonnementen nog een aantal persoonlijke gegevens invullen en je betalingsmethode kiezen, maar het Live netwerk had deze info al lang. Dus was het voor PSO een koud kunstje om mij als abonnee te registreren voor online PSO. Supermakkelijk en supersimpel. Ik keek ook even wat voor soort abonnement het was. Het bleek hier om een maandelijks tarief te gaan en elke maand werd het abonnement automatisch verlengd. Dat is nog wel veel makkelijker! Je hoeft niet eens meer na te denken of je moet betalen, want alles gaat automatisch.

Je kent dat ook wel van al die maand- en weekbladen waar menig persoon lid van is. Je hebt de uitgever gemachtigd, dus zij regelen alle administratie voor je. Helemaal geen omkijken meer naar. Sterker nog, je hoefde er niet eens de bank van af. Je belt eventjes wat gegevens door en je hebt zo een abonnementje op de Donald Duck of doneer je vanzelf aan je gekozen goede doel. En zo zou het bij alles moeten zijn! Gewoon lekker vanuit je veilige huisje waar de bank behaaglijk is jezelf lid maken van de infotainment gericht op jouw interesses. Heerlijk met wat voor een gemakzucht het allemaal gaat.

En zo speelde ik vrolijk wat levels in PSO online tot ik voldoende materiaal had voor een review. De communities waren vriendelijk en het zag er allemaal goed uit. Inmiddels kon ik door met andere games reviewen en realiseerde ik dat er weinig tijd over zou blijven om PSO online te spelen. In ieder geval te weinig tijd om het maandelijkse abonnementsgeld te blijven betalen. De kosten wogen niet op tegen de baten zeg maar.

No problem. Ik start mijn energievretende Xbox weer op en ga naar mijn abonnementen toe. Daar staan netjes Xbox Live Gold en PSO Hunter License in. Even checken hoe ik het PSO abonnement annuleer... zoeken... zoeken... hmmm... Er wordt niets beschreven hoe je het abonnement annuleert? Wat vreemd. Aanmelden ging zo makkelijk, waarom afmelden niet? Hmm... toch maar eens kijken op de site. En daar valt ook niet veel te vinden... wacht... ja toch!

Een beetje verstopt vind ik wat gegevens. Ik moet een, weliswaar gratis, telefoonnummer bellen waar men mij kan helpen met mijn financiële transacties op de Xbox 360. Maar waarom zo moeilijk? Waarom kan ik niet gewoon met een druk op de knop "cancel" gebruiken of iets dergelijks?

Ik vroeg het ook aan de vriendelijke medewerker, die daarop reageerde met "Dat moet u Microsoft vragen meneer". Inmiddels was mijn abonnement (na alweer overhandigen van betalingsgegevens) geannuleerd, dus had ik weinig zin in een gesprek met Microsoft hierover. Maar het rare gevoel bleef. Waarom kan ik wel bijzonder makkelijk lid worden van iets, maar gaat het opzeggen omgekeerd evenredig ontzettend moeilijk in de praktijk?

En voor wie lid is van de ANWB, een mobiele telefoonabonnement heeft of een of ander tijdschrift leest, schijnt het opzeggen van die abonnementen ook een grote bron van irritatie te zijn. Drie maanden voordat het abonnement afloopt van tevoren schriftelijk opzeggen alstublieft! Pardon? Ik kan wel met één druk op de knop lid of een simpel telefoontje lid worden, maar als ik niet langer van de abonnementen gebruik wil maken dien ik een compleet andere procedure te volgen?

Het waarom is natuurlijk makkelijk te beantwoorden. Aan die stilzwijgende niet gewilde verlengingen van abonnementen word goud geld verdiend en als klant realiseer je eens te meer dat je maar een getal bent in het systeem van de uitgever. Hun regels dien je op te volgen en je hebt het allemaal van tevoren kunnen lezen in de veel te kleine lettertjes of verstopte pagina's op websites. Ze lopen allemaal niet te leuren met de informatie om op te zeggen, maar het staat er wel. Je kunt ook in je agenda proberen bij te houden wanneer je de abonnementen dient op te zeggen, maar van hoeveel dingen houd jij bij wanneer die abonnementen geannuleerd mogen worden? Is daar wel een beginnen aan?

Helemaal erg wordt het als een abonnement maar om de paar jaar mag worden opgezegd en bij verlenging er meteen weer een paar jaar aan vast zit. Bedrijven zullen vast gaan roepen dat hun prijzen gebaseerd zijn op een continue afname van hun diensten en goederen, maar dan nog ken ik vrij weinig bedrijven die hun annuleringsvoorwaarden even duidelijk vermeld hebben als hun aanmeldingsmogelijkheden.

Binnenkort gaan mijn vriendin en ik samenwonen. We hebben allebei nog onze eigen abonnementen zoals verzekeringen en mobieltjes. Het zal mij benieuwen hoe lang we beiden onze verouderde abonnementen nog moeten gaan door betalen voordat we er eindelijk vanaf zijn.

Oh, en mocht je van je Xbox Live abonnement afwillen dan moet je bellen naar 0800-0233894. Ze zijn erg vriendelijk en ze doen prima hun best. Maar een andere manier is er gewoon niet.