Het mysterie van de zeikende liefde
Wellicht hebben we hier te maken met een cultureel fenomeen waarin zeiken en zeuren de nieuwe vorm van liefkozen is in de 21ste eeuw. Dat had ik eerder moeten weten, want het hevig schelden van een vrouwtje gisterochtend deed me al vermoeden, dat ik hier te maken had met iemand die op moderne wijze mij het bed probeerde in te krijgen.
Zoals gezegd schrijf ik liever 'mooi' en positief over de zaken en is dat ook de manier waarop ik er graag over lees. Een briljante plaat of een prachtige film. Pas las ik een boekje genaamd Pophelden van Gijsbert Kamer. Een uitgave met daarin een berg interviews verzameld van popjournalist/criticus Kamer uit de Volkskrant. Tom Waits, Nick Cave, Elvis Costello, maar ook Anouk en Spinvis doen hun woord. Het voorwoord vond ik al prachtig, waarin Kamer uitlegt waar zijn liefde voor muziek ooit begon. Mooi beschreven hoe een liefde ontwaakt door het televisieprogramma Toppop. Maar dan de interviews zelf. Geschreven vol rust, maar tegelijkertijd een niet aflatend enthousiasme voor muziek en de artiesten om wie het allemaal draait. Soms kritisch, maar nooit beledigend. Nooit zeiken om het zeiken. Door die manier van schrijven ga je soms artiesten en muziek in een ander licht zien. Anouk, bijvoorbeeld, vind ik nu na het lezen van dat interview met haar een sympathieke tante, hoewel haar muziek me nog steeds niets kan interesseren. Wanneer deze journalist de niet altijd positieve gebeurtenissen uit het interview op andere wijze zou hebben beschreven, zou dat nooit gebeurd zijn.
Dat is nog eens mooi: iemand die je voor iets weet te interesseren door er mooi over te schrijven. Iets een kans willen geven, doordat je ziet dat iemand anders er wel van kan genieten. Net zoals dat Elvis Costello me nooit zo kon interesseren-en hij nooit op North Sea Jazz had moeten staan-, maar mijn interesse wel gewekt is in de persoon en zijn band met zijn werk. Muziek van iemand kan ik niets vinden, maar ik kan wel genieten van iemands liefde voor die muziek en wellicht muziek die ik niet zo kan waarderen zelfs een tweede kans geven. Door het lezen over die liefde voor muziek van iemand anders, wordt je zelf een beetje verliefd. Je wordt er mee besmet en wil er soms deel van uitmaken, of op eenzelfde manier jouw liefde voor iets anders kunnen beschrijven. Laten leiden bij het mooi vinden van muziek door anderen doe ik vrijwel niet. Wel ga ik gretig in op bepaalde suggesties van muziekgezinde kompanen. Wanneer ik dat niets vind, zal ik dat echter oprecht zeggen. Zonder af te zeiken, maar zeker kritisch en met gepast respect voor iemands liefde. Kritiek, of dat nu popkritiek is of kritiek op een televisieprogramma, moet immers altijd iets opleveren.