Wat is er nieuw in de MotoGP-paddock in 2017?

Vol verlangen klopt ons hart... we kijken er al reikhalzend naar uit sinds november en nu staat 'ie dan eindelijk voor de deur: de start van een nieuw seizoen MotoGP! En wat voor één: de grid ziet er voor het eerst in lange tijd drastisch anders uit. Maar voordat we de veranderingen in de paddock met je doornemen, blikken we nog even kort terug op het prachtige seizoen van vorig jaar. Lees daarna hoe het nieuwe speelveld eruit ziet en de boel in 2017 opschudt.

Een spectaculair seizoen
Nog nooit in het MotoGP-tijdperk had een seizoen zoveel verschillende winnaars; 2016 kende er maar liefst negen. Jorge Lorenzo (Qatar; Le Mans; Mugello; Valencia), Marc Márquez (Argentinië; CotA; Sachsenring; Aragón; Motegi), Valentino Rossi (Jerez; Catalonië), Jack Miller (Assen), Andrea Iannone (Oostenrijk), Cal Crutchlow (Brno; Phillip Island), Maverick Viñales (Silverstone), Dani Pedrosa (Misano) en tot slot Andrea Dovizioso (Sepang) mochten allemaal minimaal één keer de hoogste podiumplek betreden.

Van al deze coureurs waren er maar liefst vier die hun eerste winst behaalden in de hoogste klasse: de Australiër Miller, de Brit Crutchlow, de Spanjaard Viñales en de Italiaan Andrea Iannone. Het was trouwens voor het eerst sinds 2006 dat een niet-fabrieksrijder de overwinning wist te claimen en Miller bezorgde in een regenachtig Assen niet alleen zichzelf zijn eerste zege, maar tevens het Estrella Galicia 0,0 Marc VDS team. Iannone maakte met zijn eerste plek in Oostenrijk duidelijk dat Ducati terug is van weggeweest. Voor de laatste zege van de rode fabriek moeten we namelijk zes jaar terug in de tijd, toen coureur Casey Stoner eerste werd in de Australische GP in oktober 2010.

Het was het seizoen dat Marc Márquez eerder dan verwacht de kampioenstitel op zijn naam mocht schrijven. Aangekomen in Motegi was de kans klein dat de Spanjaard na afloop van de race zijn vijfde wereldkampioenschap kon gaan vieren, maar tot ieders verbazing crashten zowel Valentino Rossi als Jorge Lorenzo en was het game over voor het Yamaha-duo. Ironisch genoeg kwam de inmiddels wereldkampioen een week later tijdens de wedstrijd in Australië zelf in het grind terecht. Een drama dat de jonge Catalaan een week later herhaalde op het circuit van Maleisië.

Tot slot een fun fact: in 2016 vonden er in de drie klassen tezamen meer crashes dan ooit plaats, namelijk 1062. Een 'bescheiden' 288 valpartijen waren in de koningsklasse, 364 in de Moto2 en de overige 410 waren in de rookie-klasse. Koning der crashes binnen de MotoGP? Cal Crutchlow. De Brit vloog, trainingen en kwalificaties meegerekend, maar liefst 26 keer van zijn Honda af. Iannone nam daarentegen weer vaker andere coureurs mee in zijn valpartijen. Zowel teamgenoot Dovizioso als Lorenzo werden slachtoffer van The Maniac.

Na het wegpinken van een nostalgisch traantje, is het nu tijd voor 2017!

We nemen je mee naar de grid, van fabrieksteam tot aan satellietrijder, en gaan ze stuk voor stuk bij langs om jou te vertellen wàt er is veranderd en welke coureur bij welk team zit, in een nieuw en spannend seizoen van MotoGP.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren