Motorsport vs. Coronavirus

Gisteren heeft de motorsportwereld een zware slag geleden. In verband met het coronavirus werden races in de MotoGP, WorldSBK en het motocrosskampioenschap opgeschoven en verplaatst. Voor de eerstgenoemde was dit zelfs de derde nieuwe kalender in een week tijd. 

Wat heeft dit voor gevolgen voor de rest van het sportseizoen? Worden er überhaupt nog (genoeg) races verreden?

MotoGP: “Er komt in 2020 zeker een MotoGP-seizoen”
Carmelo Ezpeleta liet begin maart nog weten er vanuit te gaan dat er geen verdere rondes geschrapt hoeven te worden. De CEO van Dorna Sports doelt daarmee op de oorspronkelijke seizoenstart op het Losail Circuit van Qatar. Door reisrestricties voor Italiaanse en Japanse paspoorthouders zag het wegracekampioenschap zich genoodzaakt om dat weekend de hoogste klasse te schrappen. De junior- en middenklasse Moto3 en Moto2 reden wel. Zij waren toentertijd al aanwezig in Qatar in verband met voorbereidende tests. 

Er zijn inderdaad geen raceweekenden meer uitgevallen maar wel hebben er volop wijzigingen plaatsgevonden. Woensdag is de ronde in Argentinië - de op dat moment nieuwe openingsrace - uitgesteld naar het einde van het seizoen. Dit gebeurde eerder al met de Thaise Grand Prix en de ronde in Austin. De nieuwe seizoenstart zal plaatsvinden op Circuito de Jerez op 3 mei. De kans is echter aanwezig dat de uitbraak van het coronavirus ook hier nog een rol gaat spelen. 

Kampioenschap 2020
Met het uitstellen van de Thaise, Amerikaanse en Argentijsnse Grand Prix zijn enkele Europese races een week naar voren gehaald of uitgesteld om plaats te maken in het schema. Het gevolg hiervan is een zeer veeleisende kalender voor het tweede gedeelte van het seizoen. Na een vrij weekend na Misano vliegen de teams na Thailand direct door naar Aragon. De coureurs hebben hierna een vrij weekend om bij te komen voor zij beginnen aan de Austrasian rondes: Motegi, Philip Island en Sepang. Het laatste vrije weekend komt na de race in Maleisië. Austin, Argentinië en Valencia worden verreden in drie opeenvolgende weekenden. Die laatste staat momenteel voor 29 november op de planning. 

Contractueel moeten er minimaal 13 rondes plaatsvinden om tot een kampioenschap te komen. De MotoGP heeft dus wat ademruimte met officieel 20 raceweekenden. Achter de schermen wordt er echter druk gekeken naar alternatieven zoals het rijden zonder toeschouwers, aldus Jorge Viegas. Mogelijk krijgen we een gedeeltelijk winterseizoen. De voorzitter van motorsportbond FIM legt uit: “We zullen in januari racen als dat nodig is. We kunnen twee Grand Prix in hetzelfde weekend houden of achter gesloten deuren racen. Dat is allemaal mogelijk als we geen andere keuze hebben. In de huidige situatie kunnen we niets uitsluiten, je moet flexibel en creatief zijn.” Viegas geeft aan dat zelfs de reservecircuits in Portugal een optie zijn. ”Portimao en Estoril staan op reserve. In Portugal is er nog geen sprake van reisrestricties.”

Overigens is er genoeg reden om aan te nemen dat de huidige kalenderversie niet ongewijzigd blijft. Alleen al logistiek is het bijna niet haalbaar. Maar het uitstellen van een aantal races naar oktober en november geeft Dorna tijd. Tijd die nodig is om de snelle ontwikkelingen nauw te blijven volgen en zichzelf de ruimte te geven. Voorlopig kunnen zij zich richten op de aanstaande seizoenstart in Spanje. Volgens Ezpeleta hoeven we ons geen zorgen te maken. “Er komt in 2020 zeker een MotoGP-seizoen”, liet hij weten in een interview voor MotoGP.