Film: The Dark Knight

Bijna twintig jaar geleden was Batman voor het eerst in levende lijve op het witte doek te aanschouwen. Michael Keaton kroop als eerste in de huid van de vleermuisman, om Gotham City tegen al het denkbare kwaad te beschermen. Zijn grootste vijand werd van vlees en bloed voorzien door Jack Nicholson als The Joker. En nadat Christopher Nolan drie jaar geleden nieuw leven blies in de Batman-franchise was het onvermijdelijk dat ook The Joker opnieuw zijn opwachting zou maken. En dat doet hij. En hoe. In The Dark Knight, waar ongeveer de hele filmliefhebbende wereldbevolking reikhalzend naar uit keek, levert Heath Ledger een fenomenale prestatie af.

Motiefloze anarchie
In Batman Begins vertelde regisseur Nolan het verhaal hoe en waarom Bruce Wayne, een steenrijke miljardairszoon, tot het besluit kwam een vleermuispak aan te trekken en zich bezig te houden met het schoonvegen van de straten van Gotham City. In The Dark Knight zien we hoe deze Batman tot het uiterste wordt gedreven door een nieuw soort kwaad. Dit kwaad heeft de gedaante aangenomen van The Joker, een waarlijk gewetenloze, motiefloze, maniakale schurk die door enkele kopstukken uit de onderwereld is ingeschakeld om Batman uit te schakelen. The Joker echter vindt het gaandeweg leuker worden om Gotham City in totale anarchie te storten en wil aan Batman bewijzen dat iedereen naar beneden te halen is wanneer ze maar ver genoeg tot het uiterste worden gedreven. Ook Harvey Dent, de nieuwe openbaar aanklager. En ook Bruce Wayne zelf zal uit moeten kijken dat hij niet over die dunne scheidslijn tussen goed en kwaad wordt gedreven.

Volwassen Batman
Met Batman Begins liet Christopher Nolan al zien dat het zijn bedoeling was om op een nieuwe manier Batman films te maken. Hij liet de karikaturale vier eerdere films van Tim Burton en Joel Schumacher achter zich en gaf vorm aan een geheel nieuwe stijl. En in The Dark Knight doet hij dat nog eens even dunnetjes over. In de geest is de film trouw gebleven aan de originele stripboeken, maar Nolan heeft een fantastisch intrigerende, op zichzelf staande wereld geschapen met volwassen karakters. En het volwassen karakter van de film zelf heeft echt niet voor niets de omstreden 16-jaar kijkwijzer mee gekregen. Want ook al kreeg de film in de Verenigde Staten een PG-13 rating mee, de gruwelijke bedenksels en sociale experimentjes die The Joker hier en daar uit zijn hoed tovert, zijn niet voor de poes. De toon van zijn weinig scrupuleuze meedogenloosheid wordt in het begin al goed gezet door een bijzonder aparte verdwijntruc.

Whhhyyy sssso ssserioussj?
The Joker maakt deze film. Heath Ledger maakt deze film. Het verschil tussen Ennis Del Mar uit Brokeback Mountain, waarvoor de te vroeg gestorven acteur een Oscarnominatie kreeg, en The Joker, kon niet groter zijn. De overeenkomst is dat Ledger met deze rol postuum kans maakt op een tweede Oscarnominatie. Natuurlijk helpt de geweldige schmink een heleboel, maar Ledger’s mimiek, zijn manier van lopen, van praten en de smakkende bijgeluidjes zorgen ervoor dat elke seconde dat The Joker in beeld is puur genieten is. Christian Bale is vooral als de zelfgenoegzame Bruce Wayne heerlijk om naar te kijken, Aaron Eckhart (Thank You For Smoking) is ook geen slechte keus geweest voor Harvey Dent. Maggie Gyllenhaal neemt het van Katie Holmes over als love-interest Rachel Dawes, die in deze film letterlijk de dame in nood is die door onze donkere ridder gered moet worden.

En die Bat-pod dan?
The Dark Knight maakt de hype meer dan waar. De tweeënhalf uur dat de film duurt vliegen voorbij door de snelle opvolging van actie, prachtige beelden, aangenaam acteerwerk en niet te vergeten een hele sterke soundtrack. En dan hebben we het nog niets eens over alle nieuwe snufjes gehad, zoals die motor waar de gemiddelde Hell's Angel stikjaloers op zou zijn. De pseudo-filosofische wijsheden die Nolan ons over goed en kwaad wil meegeven storen niet, ook al wordt deze scheidslijn niet altijd even subtiel naar voren gebracht. Ongetwijfeld dat er sceptici zullen zijn die wel wat te zaniken zullen hebben over deze knallende actiefilm. Ondergetekende heeft dat in elk geval niet. Het ligt niet alleen aan matige concurrentie dat The Dark Knight in haar openingsweekend een recordopbrengst binnen haalde of dat het door velen nu al de beste film van het jaar genoemd wordt. Christopher Nolan vond in Batman Begins de gevleugelde superheld opnieuw uit, in The Dark Knight wordt Batman daadwerkelijk volwassen. Nu kan men alleen maar reikhalzend uitkijken naar het moment dat de volgende wordt aangekondigd.

Label: Warner Brothers Releasedatum: 24 juli 2008
Kijkwijzer: Waardering film: