Boek: Burka Babes - Peter de Wit

Veel mensen beginnen eraan wanneer ze jong zijn, je krabbelt wat op je kladblok en tracht poppetjes te tekenen en er korte verhaaltjes bij te bedenken. Zo ook Peter de Wit, al besloot hij ook echt al op zijn veertiende dat hij striptekenaar wou worden. Samen met een vriend creëerde hij een stripblad en dropte dit vervolgens bij een stripwinkel. Toch is een strip maken niet zo makkelijk zoals je als kind denkt, zeker een korte strip niet. Met behulp van slechts één of een paar tekeningen moet je een overduidelijke situatie schetsen waarin de aandacht wordt getrokken naar de punchline die je uiteindelijk wilt overdragen. Geen ellenlange teksten, maar korte puntige zinnetjes ondersteunen je creatie en leiden je naar de grap toe. Ga er eens aan staan om dit bijna dagelijks te doen.

De Wit zijn jongensdroom werd werkelijkheid want hij is nu zo'n striptekenaar en wat voor één. Zijn werk zal half Nederland wel bekend voor komen. Grootste bijdrage hieraan was de therapeut Sigmund die de pagina's van De Volkskrant sierde. Ook Het Parool en het Algemeen Dagblad drukten zijn schetsen veelvuldig op het dunne krantenpapier.
Een spin-off van het Sigmund karakter zijn de Burka Babes, twee moslima's waarvan de vormgeving de eenvoud zelve is. Twee zwarte koepels met een wit balkje, twee schuifelende voetjes en bijna altijd een Dirk-boodschappentas. Opzich al een meesterlijke karakituur, maar de 'belevenissen' van deze dames zijn in al hun eenvoud nog geestiger. Gewoon grappig, politiek getint of lekker sarcastisch, maar altijd haarscherp!

Het is bijzonder knap hoe Peter de Wit in zo'n simpele setting bepaalde (en enkele hekele) thema's zo kan weergeven. De islam komt er regelmatig niet zo goed vanaf. Maar ja, er staan geen Mohammeds afgebeeld en als je niet tegen wat goedgerichte spot kan, dan lees je maar wat anders. Het boekje is een perfect salontafel- of toiletexemplaar. De grappen zijn heerlijk en als er iemand ineens keihard op je plee zit te lachen dan ligt het waarschijnlijk aan deze uitgave. Het enige nadeel van het boek is dat je het binnen no-time uit hebt. Het telt 64 pagina's en je wil gewoonweg meer! De Burka Babes zijn extreem grappig en daarom juist zo verslavend!

Uitgever: De Harmonie ISBN: 9789061698333 Pagina's: 64