Borderlands Legends

Het is hedendaags gebruikelijk voor elke grote game om op wat voor manier dan ook te verschijnen voor iOS of een ander mobiel besturingssysteem. Ook 2K Games vond het tijd dat hun paradepaardje van dit najaar, Borderlands, een verschijning maakt op  iPhone en iPad. Waar de grote broer van de game zich in het FPS- en RPG-genre bevindt, heeft 2K voor Borderlands Legends een andere benadering gekozen.

En dat is misschien maar goed ook. Een FPS met de proporties van Borderlands zou onmogelijk passen op een dergelijk apparaat. 2K Games heeft van Borderlands Legends een RTS-achtige game ontwikkeld met de vier personages van de eerste Borderlands. Ditmaal maak je echter niet de keuze voor één personage, maar ga je met alle vier de personages aan de slag. De game werk betrekkelijk eenvoudig. Je klikt en sleept de vier personages naar locaties op de kleine levels in de game om golven van vijanden te bevechten. Elk personage heeft, net als in de oorspronkelijke Borderlands, speciale vaardigheden die met een enkele aanraking geactiveerd kunnen worden. Strategie speelt een belangrijke rol in Borderlands Legends, waarbij de juiste opstelling en de juiste timing voor het inzetten van speciale vaardigheden een belangrijke rol aannemen.

Het concept klinkt simpel en leuk als het goed wordt uitgevoerd. Dit laatste is helaas niet altijd het geval. Je vier vechters vallen niet altijd automatisch aan en het is soms lastig om de goede commando’s door te voeren, wanneer commando’s afhangen van een kleine verplaatsing van je vinger. Dit laatste brengt mij direct tot de grootste kritiek. Borderlands Legends is ontwikkeld voor iPad en iPhone, maar leent zich het beste op de eerste. De iPhone is te klein en je hangt te vaak met je vingers over het scherm om goed te zien welk commando je doorvoert. Wanneer vijanden en jouw vechters dan ook nog eens dicht op elkaar staan, voelen je vingers al helemaal niet meer capabel aan om de taak tot een goed einde te brengen.

De game ademt gelukkig wel Borderlands uit als het gaat om looten en skilltrees. Elk personage gaat omhoog in level en verdient skill points om te besteden aan perks en andere vaardigheden. Vijanden laten nog altijd geld vallen, maar wapens zul je moeten kopen tussen de missies door. Om te zorgen dat het kans-aspect nog steeds aanwezig is, weet je vaak niet wat je gaan krijgen wanneer je je zuurverdiende centen inlevert. Het is een toegankelijke en verstandige versimpeling van het uitgebreide systeem uit de Borderlands-games en leent zich goed voor het kleinere broertje dat Borderlands Legends is. De afwezigheid van een verhaal, grote wereld, of personages uit de tweede Borderlands doen dan weer afbreuk aan de algehele Borderlands-ervaring.

Het concept van Borderlands Legends is goed. De uitwerking laat daarentegen te wensen over. De drukte op het scherm weerhoudt spelers ervan om de volledige controle te hebben over het besturen van je vechters. 2K Games heeft het goede genre gekozen om Borderlands over te zetten naar iOS, maar is hier nog geen heer en meester zoals Borderlands dit is in zijn oorspronkelijke genre. Jammer, want potentie is er zeker.