Film: Inception

Een tijdje geleden werd er heel mysterieus gedaan over het onderwerp van Inception, de nieuwe film van Christopher Nolan (The Dark Knight). Dit heeft bioscoopbezoekers over de hele wereld doen uitkijken naar deze film. En uit de opbrengsten (60,4 miljoen dollar!) van Inception in het openingsweekend in de VS is af te leiden dat de mysterieuze houding rond de film de makers geen windeieren heeft gelegd. Ook de reviews uit de VS zijn lovend over Inception, al geven de meeste reviewers toe dat ze hem moeilijk te volgen vonden en ze de film eigenlijk nog een aantal keer moesten kijken om een goed oordeel erover te kunnen geven. Eens kijken of deze FOK-reviewer wèl een goed oordeel kan geven over deze mysterieuze film.

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio, Shutter Island) is een ware meester op het gebied van 'Extraction': het stelen van waardevolle geheimen uit het onderbewustzijn van mensen die in de droomfase verkeren, wanneer het brein het meest kwetsbaar is. Dankzij die zeldzame gave is Cobb een veelgevraagde speler in de wereld van bedrijfsspionage, maar hij is ook in vele landen voortvluchtig. Hierdoor kan hij niet bij zijn kinderen zijn, wier moeder op tragische wijze is gestorven. Cobb krijgt echter de kans om zijn strafblad uit te wissen, in ruil voor het uitvoeren van een vrijwel onmogelijke 'Inception': het plaatsen van een idee in iemands brein. Om een Inception goed te kunnen uitvoeren moet het team van Cobb dieper gaan in de droomwereld dan ze ooit geweest zijn. En omdat Cobb zijn duistere verleden meeneemt in zijn dromen zal het gevaarlijker zijn dan iemand ooit heeft durven dromen.

Tot de 'Inception' is de film redelijk rechtlijnig: een mysterieuze opening, een Extraction van Cobb, het aanbod aan Cobb, het verzamelen van de teamleden en de voorbereiding van de 'Inception'. Om dieper in iemands brein te treden, moet het team van Cobb niet alleen de persoon in de echte wereld laten slapen maar ook in de droomwereld, en dat meerdere keren. Zo krijg je op een gegeven moment een droom in een droom in een droom in een droom. Raak ik je een beetje kwijt? Mooi, dan krijg je een beetje een goed beeld van de film. De 'Inception' zelf is een doorrazend actiespektakel waarbij de spanning om te snijden is. Om weer terug te kunnen keren naar de werkelijkheid moeten alle slapende mensen namelijk in alle lagen van de droom tegelijk een zogenaamde 'kick' krijgen waardoor timing van cruciaal belang is. Veel aspecten van de film, zoals hoe het delen van de dromen nou eigenlijk werkt, worden niet uitgelegd. Dit is zowel een zwak als sterk punt van Inception. De film kan je hierdoor namelijk een beetje koppijn geven maar raast wel als een orkaan door waarbij je al het onmogelijke zonder morren accepteert en je steeds verder in de film wordt gezogen.

Ondanks het zeer complexe en ongeloofwaardige verhaal blijft Inception je toch constant boeien en vliegen de 2,5 uur zo om. Dit komt vooral door de unieke uitgangspositie van de film, het mysterieuze verleden van Cobb dat steeds meer vorm krijgt, de weergaloze beelden en special effects en de muziek van Hans Zimmer die een donkere en intrigerende sfeer aan de film geeft. Ook de acteurs spelen allen zeer sterk. DiCaprio draagt de hoofdrol erg goed en geeft zijn personage veel intensiteit mee. De wat weinige humor in de film komt van de wat stijve maar heroïsche Arthur (Joseph Gordon-Levitt, GI Joe: The Rise of Cobra) en vooral van de schavuit en vervalser Eames (Tom Hardy, RocknRolla) die beiden een leuke rol neerzetten als handlangers van Cobb. Ook Ellen Page (Juno) die een beetje een sobere rol speelt als 'Architect van de droom' houdt zich sterk tussen al haar mannelijke handlangers. Wat opvallend is, is dat Nolan veel van dezelfde acteurs gebruikt die hij in zijn vorige films ook heeft laten spelen zoals Ken Watanabe, Michael Caine en Cilian Murphy.

Er zit genoeg actie in de film en de actiescènes zijn van goede kwaliteit maar soms zijn de vijanden wel heel gemakkelijk te verslaan door het team van Cobb. Dit wordt goedgemaakt door de toffe actiescènes waarin de special effects en omgeving een grote rol spelen, bijvoorbeeld de scène waarin de zwaartekracht verdwijnt in de droom en Arthur in een gang van een hotel met gekke sprongen en bewegingen een aantal vijanden moet uitschakelen. Een aantal van dergelijke scènes zou perfect zijn voor 3D waardoor het gek lijkt dat Nolan hier niet voor gekozen heeft. Toch is de actie ondergeschikt aan het verhaal, dus verwacht geen actiefilm maar meer een fantasy film met veel actie.

Door zijn uniekheid kan Inception gezien worden als een klassieker, maar toch mist de film een beetje een hart en kan er niet echt meegeleefd worden met de personages. Ook kan je, je niet relateren met de dromen in de film die eigenlijk meer op de werkelijkheid lijken dan op dromen. Het einde van de film zal sommige mensen irriteren maar past volgens mij perfect bij de film die in het geheel net niet perfect genoeg is voor de 5 sterren. Al met al is Inception zelf te zien als een zeer interessante en spannende droom die alleen een beetje te complex is om je echt bij te blijven.