DVD: Paniek op de Prairie

"Stukje van de hemel" is de merkwaardige naam van de boerderij die centraal staat in de film Paniek op de prairie. Een boederij waar alle dieren in een bijna perfecte harmonie samenleven met hun bazin Pearl Caloway en haar dochter. Wanneer Pearl te horen krijgt dat de boerderij door de bank zal worden onteigend, besluiten drie koeien dat het tijd wordt dat ze zich in gaan zetten voor hun paradijsje en proberen ze daarmee ook te voorkomen dat ze naar de nabijgelegen slachterij worden gestuurd. Om aan het benodigde geld te komen, bedenken de koeien een plan: ze willen de beloning innen die is uitgeloofd voor diegene die Alameda Slim vangt en aan de politie uitlevert. Slim, een sluwe veedief die zijn met zijn gitaar en hypnotiserende gejodel het vee als een rattenvanger van Hamelen mee te lokken, is natuurlijk niet de meest makkelijke prooi voor de koeien. Maar de vastbesloten koeien zetten hun huid op het spel om de slechterik en het ruige landschap van het Wilde Westen te trotseren.

Paniek op de prairie is, zoals de meeste 'Classics' van de afgelopen jaren, niet gebaseerd op een oud verhaal of legende. En dat is goed te merken aan de zwakte van het verhaal. Natuurlijk is een film met drie koeien in de hoofdrol nooit een waarheidsgetrouw beeld, maar de makers van deze film hebben zich er soms qua verhaallijn wat makkelijk van afgemaakt. Qua stemgeluid zijn er zowel pluspunten als minpunten in deze film. Zo wordt een van de koeien 'ingesproken' door Roseanne Bar (wat niet echt past bij de traditionele Disneysfeer) en wordt Buck, het paard, ingesproken door Cuba Gooding Jr., (en in het Nederlands door Howard Komproe) die er echt een leuk personage van weet te maken. De tekeningen zijn veelal in orde, al zien sommige karakters en achtergronden er nogal hoekig uit, maar of dit een kwestie is van 'het neerzetten van een woestijnsfeer' of slordigheid is mij niet duidelijk. De muziek in Paniek op de prairie is gecomponeerd door Alan Menken, die voor zijn muziek in andere Disneyfilms al eens een Oscar won. De Nederlandse liedjes worden overig ingezongen door Mathilde Santingh.

De DVD-uitgave van Paniek op de Prairie is er eentje zoals het hoort. Disney weet precies wat de moderne consument verwacht en gelukkig worden we niet teleurgesteld. Op de DVD vinden we een keur aan extra's, maar het belangrijkste is natuurlijk de film zelf, die zowel in de Engelse als de Nederlandse taal te beluisteren is en ook in diezelfde talen ondertiteld kan worden. De extra's zijn vooral gericht op de jongeren, maar ook voor de wat oudere kijker is er nog wel iets te vinden. Zo kun je kijken naar een making of, waarbij je bijvoorbeeld te zien krijgt hoe de tekeningen van de tekentafel op het scherm terechtkomen. Daarnaast kun je ook kijken naar een aantal fragmenten die uiteindelijk niet in de film terecht zijn gekomen. Ook voor de muziekfans is er nog een extraatje: op de DVD staat de muziekvideo van Anytime you need a friend. Tot slot is er nog een keur aan 'spelletjes' en activiteiten op de DVD terug te vinden. Deze spelletjes zijn vooral voor de kleine kijkers bedoeld en zullen 'het kroost' voor een korte tijd vermaken, maar verwacht geen volledige spellen die je maanden blijft spelen.

Volgens Disney is Paniek op de Prairie de allerlaatste getekende speelfilm die ze gemaakt hebben. Het is geen meesterwerk die jaren later nog bij iedereen bekend zal zijn, maar de film is zeker de moeite waard om eens te bekijken als je van het genre houdt. Er zit de nodige humor in, het verhaal loopt redelijk vlot door en ook muzikaal is er genoeg te beleven. Alleen het echte 'Classics-gevoel' mist. De film krijgt van mij een 7 en de uitgebreide DVD krijgt van mij een 8,5