DVD: 12:08 East of Bucharest

Zoals ik al in de review van The Way I Spent The End of The World betoogde, gaat het goed met de Roemeense cinema. 12:08 East of Bucharest won in 2006 in Cannes de Caméra D'or, de prijs voor het beste debuut. Net als de rest van de hedendaagse Roemeense films handelt ook 12:08 over het communistische en dictatoriale verleden, maar de aanpak is anders. Het is bovenal een komedie, met een duidelijk politiek statement.

Revolutie?
De film volgt drie inwoners van een klein stadje, waar de bevolking op 22 december 1989 ook in opstand kwam tegen dictator Nicolea Ceauşescu. Jderescu, de eigenaar van het lokale televisiestation, organiseert een debat op televisie over de vraag of er in hun plaatsje überhaupt wel sprake was van een revolutie. De alcoholistische geschiedenisleraar Manescu beweert dat hij samen met een aantal collega's al voor 12:08 stond te protesteren, maar alle bellers in de uitzending beweren dat ze hem niet gezien hebben of dat hij dronken in de kroeg zat.

Manescu blijft volhouden dat hij voordat op de televisie te zien was dat de opstand was uitgebroken al voor het stadhuis aanwezig was, maar niemand lijkt hem te geloven. De bejaarde, licht gestoorde Piscoci, die ook in de studio aanwezig is, verveelt zich alleen maar en begint figuurtjes te bouwen.

Op de vraag hoe het nu precies gegaan is op die dag in december krijgen we geen antwoord, maar er wordt wel een intrigerend beeld van de uitkomsten van de revolutie geschetst. Ze mogen dan wel 'vrij' zijn en niet elke telefoon wordt meer afgetapt, de erbarmelijke sociale en economische omstandigheden zijn nog lang niet verdwenen.

Repetitief
De manier waarop de boodschap wordt overgebracht heeft twee kanten. Want hoewel de knulligheid van de jonge cameraman die het beeld maar niet weet scherp te stellen, en de absurde karakters geregeld voor een glimlach zorgen, begint tegen het einde de irritatie ook op te komen. Regisseur Corneliu Porumboiu maakt constant gebruik van dezelfde trucjes en grappen en grollen. Dat doet weinig af van het interessante politieke karakter van de film, maar als komedie is het een stuk minder geslaagd.

Label: Lumière Releasedatum: juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering: Waardering extra's: n.v.t.